فروشگاه تخصصی چاپ و تبلیغات
Avatar   خوش آمدید کاربرمهمان
ورود | ثبت نام
امروز : پنجشنبه 25 مرداد 1397
 
وب سایت تخصصی نیازمندی های صنعت چاپ و تبلیغات
گیفتو
آلتون پرتو
راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

بازاریابی پیامکی بر اساس ارسال پیام های کوتاه روی گوشی های موبایل مشتریان است. باید بدانیم طبق پیش بینی ها تا سال 2020، 90 درصد مردم جهان گوشی ...


» 11 نکته طلایی برای ایمیل مارکتینگ موفق

» مدل‌ AIDAS در تبلیغات چیست؟

» جدید ترین و زیبا ترین فونت های فارسی

ساخت تیزر تبلیغاتی
مقالات تخصصی تبلیغات و چاپ
چاپ نقش الماس
نوین تاک
دنیای چاپ
  مقالات آموزشی
کتاب گرافیک خبری و اطلاع‌رسان منتشر شد
درباره بازاریابی اینباند (Inbound Marketing) چه می‌دانید؟
تابلوهای دیجیتالی تبلیغاتی پپسی که همه را مبهوت کرد!
آشنایی با مراحل ساخت و اجرای یک برنامه تبلیغاتی
لیست قیمت چاپ سربرگ و تراکت رنگی
پیوند گرافیک با هنرهای زیبا
كاغذ و مقوا
فرصت 6 ماهه برای اصلاح بسته بندی مواد اسیدی و قلیایی
چینش خود به خود مولکولی
کداک به دنبال بسط مدیریت بسته بندی خود در آمریکا و کانادا
بی توجهی مصرف کنندگان ایرانی به لیبل کالا
شرکت‌های خلاق در حوزه تبلیغات
وضعیت تبلیغ کالاهای مضر در تلویزیون
روش تعرفه گذاری در صنعت چاپ
استفاده از مواد اولیه بی کیفیت به چه قیمت؟
پوسترهای متحرک فیلم های معروف
قانون های اصلی بازاریابی چیست؟
نهمین دوره مسابقات همانت و رقابت فتوآرت ها
نوشیدنی های اسپتیک برای کودکان فرانسوی
همه چیز درباره نورد آنیلوکس چاپ فلکسوگرافی
استفاده از قدرت کلام برای ساخت و تقویت برند شخصی
اشتباهات رایج اما خطرناک در بازاریابی
همه چیز درباره بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی
آنالیز چیست و چه تاثیری روی وب‌سایت می‌گذارد?
روش های کف سازی اصولی چاپخانه
اصول و روش قیمت گذاری
پیش‌بینی‌های ک.ب.آ در مورد فروش درست از آب درنیامد
بررسی نقش تبلیغات در فرهنگ و اقتصاد
توصیه هایی برای به حداقل رساندن ترس از فروش
آشنایی با پاپیه ماشه
 صفحه نخست / مبانی رنگ



 
مبانی رنگ

مبانی رنگ



رایانه ها چیزی جز آنچه ما انسان ها به آنها می گوییم درباره رنگ نمی دانند.آنها فقط ماشین های محاسبه خوش ظاهری هستند که صفر و یک ها را با تردستی مرتب می کنند.یکی از استفاده هایی که در رایانه از اعداد می شود ارائه کردن رنگ ها است. برای این کار به یک مدل ریاضی از رنگ نیاز داریم.اعمال مدل های ریاضی بر واقعیت کاری بغرنج است،اما وقتی با چیزی لغزنده و ذهنی مانند رنگ سر و کار داریم این کار دشوارتر نیز می شود.ریاضیدانان بزرگ،سر اسحاق نیوتن،اکتشافات زیادی درباره رنگ انجام داد،اما تا جایی که می دانیم هیچگاه تلاش نکرد رنگ را به صورت ریاضی مدل سازی کند.در عوض او به دنبال موضوعات ساده تری همچون ابداع حسابان(دیفرانسیل و انتگرال) و کشف قوانین مکانیک کائنات رفت.

رنگ در واقع چیزی است که تنها در مغز ما رخ می دهد یعنی عبارت است از احساسی که ما در پاسخ به طول موج های مختلف نور تجربه می کنیم.وقتی اندازه گیری رنگ حرف می زنیم،آنچه اندازه می گیریم در واقع خود رنگ نیست،بلکه محرکی است که احساس رنگ را بر می انگیزد ترکیب نوری که به شبکیه ما برخورد می کند.می توانیم اندازه گیری ها از نور را به رنگی که افراد تجربه می کنند ربط دهیم اما این رابطه کامل و دقیق نیست.

سیستم های عددی مختلفی را که برای ارائه رنگ به کار می بریم بررسی می کنیم،توضیح می دهیم که این اعداد چه معنایی دارند و نشان می دهیم که چطور بدون مدیریت رنگ،یک مجموعه از اعداد رنگ های بسیار مختلفی را در موقعیت های مختلف ایجاد خواهد کرد.

رنگ هایی را که مردم می بینند با استفاده از تنها سه نور قرمز، سبز و آبی تولید کرد رنگ های اصلی«افزاینده».هنگامی که رنگ را بر روی یک وسیله فیزیکی،خواه یک مانیتور،یک فیلم اسلاید،یا یک صفحه چاپی،باز تولید می کنیم،این کار را با درستکاری در نور قرمز،سبز و آبی انجام می دهیم.

در مورد دستگاه های RGBحقیقی(true RGB) مانند مانیتورها،اسکنرها و دوربین های دیجیتال،مستقیما با نور قرمز، سبز و آبی کار می کنیم.درمورد فیلم و چاپ،ما باز هم نور قرمز،سبز و آبی را دستکاری می کنیم اما این کار را به طور غیر مستقیم و با استفاده از رنگدانه های CMYبرای جدا کردن این طول موج ها از یک زمینه سفید انجام می دهیم فیروزه ای نور قرمز،سرخابی نور سبز و زرد نور آبی را جذب می کنند و به همین دلیل آنها را رنگ های اصلی «کاهنده» می نامیم.اغلب رنگ های دیجیتال بطوری کدگذاری می شود که مقادیر مختلفی از R(قرمز)،G(سبز)،B(آبی)، و یا C( فیروزه ای)،M( سرخابی) و Y(زرد) یا در صنایع چاپ و برخی(و نه همه) چاپگرهای خانگی،C،M،Yیا K( برای سیاه یا Black) را بازنمایی کند،(کادر «چرا CMYK» را ملاحظه نماید.)

متاسفانه این مدل های ریاضی از رنگ مبهم هستند.می توانید فرض کنید که یک فایل RGBیا CMYKنه حاوی رنگ بلکه حاوی یک دستورالعمل برای رنگی است که هر دستگاه آن را بر طبق توانایی هایی خود تعبیر می کند.اگر یک دستورالعمل آشپزی واحد را به 20 آشپز بدهید، به احتمال زیاد 20 غذا بدست می آورید که اندکی با هم تفاوت دارند.به همین شکل،اگر یک فایل RGBواحد را به 20 مانیتور مختلف بفرستید،یا یک فایل CMYKرا به 20 دستگاه چاپ مختلف ارسال کنید،20 تصویر به دست می آورید که اندکی(یا در برخی موارد بیشتر از اندکی) با هم تفاوت دارند.می توانید این مسئله را به راحتی در هر فروشگاهی که تلویزیون می فروشد مشاهده می کنید.شما 20 تلویزیون را خواهید دید که به ترتیب چیده شده اند، از مدل ها و شرکت های مختلفی هستند و همگی روی یک کانال تنظیم شده اند و هر یک رنگ نسبتا متفاوتی را تولید می کنند.

همه آنها یک دستورالعمل را دریافت می کنند اما خصوصیت های متفاوت آنها باعث ایجاد نتایج دیداری مختلفی می شود.این مسئله حتی در بین دستگاه هایی که همه از یک مدل هستند نیز رخ می دهد.

مدل های RGBو CMYKریشه در جهان آنالوگ و نه دیجیتال داشته اند.هیچ کدام از آنها به عنوان یک توصیف ریاضی دقیق از رنگ طراحی نشدند درحقیقت این دو مدل سیگنال های کنترل کننده ای هستند  که به دستگاه های رنگی مختلف ارسال می کنیم تا آنها را واداریم چیزی را تولید کند که نهایتا ما آن را به صورت رنگ تجربه می کنیم.بنابراین همیشه باید فرض کنید که اعداد RGBو CMYKبرای یک دستگاه خاص تنظیم شده اند.

CMYK

چرا به جای CMYK،CMKبه کار می رود؟ در تئوری فیروزه ای خالص 100% نور قرمز را جذب می کند همانگونه که سخابی و زرد خالص به ترتیب سبز و آبی را به طور کامل جذب می کنند. ترکیب رنگ دهنده های فیروزه ای،سرخابی و زرد کاملا خالص همه نور را جذب می کند و ما آن را به صورت سیاه خواهیم دید(البته اگر بتوان آن را سیاه نامید زیرا تنها اشیاء کاملا سیاهی که از وجود آنها در جهان آگاه هستیم حفره های سیاه هستند که نمی توانیم آنها را مستقیم ببینیم). وقتی یک یا چند رنگ دهنده 100% خالص نباشد مقداری از نور به جای جذب شدن منعکس می شود به همین دلیل است که بسیاری از دستگاه هایی که با تونر(Toner) کار می کنند یک رنگ سیاه مرکب از سه رنگ و  مایل به سبز تولید می کنند و باز هم به همین دلیل است که مرکب از سه رنگ در یک دستگاه چاپ معمولا قهوه ای کدر به نظر می رسد.بنابراین رنگ دهنده کامل و بی نقص نیستند.رنگ های عکاسی تقریبا بی نقص هستند اما به عنوان مثال جوهر و پودر چاپ باید شروط فیزیکی مختلفی به غیر از رنگ،از قبیل چسبندگی به کاغذ و به یکدیگر،خشک شدن در یک محدوده زمانی قابل قبول،مقاومت در برابر رنگ پریدگی و به صرفه بودن را برآورده سازند.حصول این موارد معمولا به قیمت از دست رفتن خلوص رنگ تمام می شود.بنابراین برای بدست آوردن رنگ سیاه بهتری که تا حد ممکن همه نور را جذب کند،از جوهر سیاه استفاده می کنیم.دلیل مهم دیگر برای با جوهر سیاه آن است که اشیائی که فقط سیاه هستند،مانند متن،در حالتی که مجبور نیستند گونه های فیروزه ای،سرخابی و زرد را به دقت با هم هماهنگ کنید راحت تر چاپ می شوند.

همچنین ممکن است بپرسید چرا به جای CMYBو از  CMYKاستفاده می شود.روی این مسئله توافق شده است که اگر برای سیاه از حروف Bاستفاده شود ممکن است با آبی(Blue) اشتباه گرفته شود.اپراتورهای چاپ معمولا برای فیروزه ای و سرخابی از نام آبی و قرمز استفاده می کنند.

نظریات مختلفی هست که چرا حرف Kانتخاب شد،اما از نظر ما متحمل ترین آنها این است که حرف Kبه «key» زینک مادر که سه رنگ دیگر روی آن ثبت می شود اشاره دارد.از آنجا که سیاه تیره ترین رنگ است،معملا از آن به عنوان کلید(key) یا زینک مادر استفاده می کنند زیرا دیدن آن آسان تر از بقیه است.به هر حال ما به صورت CMYKو نه CMYBچاپ می کنیم

RGBدر مانیتورها.برای نمایش رنگ روی یک مانیتور، جریان هایی از الکترون به فسفرها پاشیده می شود.فسفرها ترکیبات شیمیایی و کانی هستند که وقتی یک پرتو از الکترون به آنها اصابت می کند یا به اصطلاح فنی وقتی برانگیخته می شوند از خود نور تابش می کنند.مانیتورهای رنگی از سه رنگ فسفر مختلف استفاده می کنند که در سمت داخل شیشه مانیتور مالیده شده اند و نورهای قرمز،سبز و آبی تابش می کنند.با تغییر دادن قدرت پرتو الکترون می توانیم فسفرها را واداریم نور قرمز،سبز و آبی بیشتر یا کمتری ساطع کرده و در نتیجه رنگ های مختلفی تولید کنند.

اما رنگی که مانیتور دقیقا تولید می کند بستگی به نوع فسفرهای مورد استفاده،سن آنها،مداربندی خاص و دیگر ویژگی های مونیتور و حتی قدرت حوزه مغناطیسی که مانیتور در آن قرار گرفته است،دارد.همه فسفرهای مانیتور چیزی تولید می کنند که ما آن را به عنوان قرمز،سبز و آبی می شناسیم اما دست کم پنج مجموعه فسفر کاملا مختلف مورد استفاده تولید کنندگان قرار می گیرد و این فسفرها می توانند حتی در یک خط تولید واحد هم بسیار با هم تفاوت داشته باشند.تنظیمات دلخواه برای روشنی و تقابل نور را هم به این مسئله اضافه کنید،آنگاه دیگر هیچ دو مانیتوری نخواهید یافت که با استفاده از یک سیگنال واحد یک رنگ واحد را تولید کنند،حتی اگر در ظاهر مانیتورهای یکسانی باشند و در یک روز خریداری شده باشند.

RGBدر اسکنرها هنگامی که نور را با یک اسکنر یا دوربین دیجیتالی ضبط می کنیم،این کار را با استفاده از حس گرهای نوری تک رنگ و فیلترهای قرمز،سبز و آبی انجام می دهیم. هر حسگر،ولتاژی متناسب با مقدار نوری که از آنسوی فیلتر به آن می رسد بیرون می دهد و ما این ولتاژهای آنالوگ را به صورت مقادیر دیجیتال G،Rو Bکدگذاری می کنیم مقادیر دقیق دیجیتالی که یک اسکنر یا دوربین از یک نمونه رنگ مفروض ایجاد می کنند به ترکیب منبع نور و ویژگی های عبوردهندگی فیلترها بستگی دارد.مانند فسفر مانیتورها،فیلترهای اسکنر و دوربین نیز از یک تولید کننده تا تولید کننده دیگر متفاوت است و آنها نیز با گذشت زمان دچار تغییر می شوند.لامپ اسکنرها نیز هم به لحاظ تولید کننده و هم با گذشت زمان در معرض تغییر قرار دارد و منبع نور در ضبط با دوربین دیجیتال می تواند از نورپردازی استودیویی کاملا کنترل شده تا روشنایی روز که بسته به میزان نوردهی تفاوت دارد،یا حتی،در دوربین های Scanning backدر طی مدت یک نوردهی واحد متغیر است،تغییر کند.بنابراین،احتمال ناچیزی هست که دو دستگاه ضبط نور مقادیر RGBیکسانی را از یک نمونه رنگ واحد تولید کنند.

CMYKدر چاپگرها

وقتی تصاویری را روی کاغذ چاپ می کنیم معمولا این کار را از طریق قرار دادن نقاطی از جوهر فیروزه ای،سرخابی،زرد و سیاه انجام می دهیم.در ضخامت نیم سایه(Halftone) سنتی فاصله از مرکز یک نقطه تا مرکز نقطه بعدی ثابت است اما اندازه نقاط مختلف است تا سایه ها یا ته رنگ های مختلف تولید شود.بسیاری از چاپگرهای خانگی و برخی از دستگاه های چاپ تجاری از انواع مختلفی از نمایش استفاده می نند که نام  های مختلفی مانند « پراکندن خطا»(Error Diffusion) یا «صفحات نمایش استوکاستیک» (Stochastic Screen) دارند.در این شیوه اندازه همه نقاط یکسان هستند و رنگ از طریق چاچ تعداد بیشتر یا کمتری از نقاط در یک ناحیه مفروض تغییر داده می شود.

پیکسل ها

عادت به استفاده از دو اصطلاح « dpi» (تعداد نقاط در هر اینچ) و «ppi»(تعداد پیکسل ها در هر اینچ) به جای یکدیگر به ناچار منجر به سردرگمی می شود،زیرا نقطه و پیکسل کمیت های متمایزی با ویژگی های مختلف هستند.برخی از خبرگان دیجیتال بر استفاده از اصطلاح«spi»(نمونه ها یا Sampleها در اینچ) به جای dpiبه هنگام بحث در مورد وضوح اسکنر اصرار می ورزند،به این می گویند ملا نقطی شدن.پیکسل ها سطوح مختلف غلظت رنگ را بازنمایی می کنند.یک پیکسل واحد نه تنها می تواند در آ واحد قرمز،سبز و آبی باشد بلکه می تواند شدت های مختلفی از قرمز،سبز و آبی و نه فقط روشن یا خاموش،داشته باشد.در این جاست که به اصطلاح«سایه روشن پیوسته»(Continusus Tone) می رسیم.مانیتور نمونه ای از یک دستگاه دارای سایه روشن پیوسته می باشد.

اما اغلب دستگاه های خروجی نسخه چاپی دارای سایه روشن پیوسته نیستند.این دستگاه ها به جای پیکسل،نقطه های جوهر یا تونر که دارای دو وضعیت خاموش و روشن یا موجود و ناموجود هستند،را چاپ می کنند.میزان وضوح چاپگرهای دیجیتال به صورت نقطه (Dot) در هر اینچ بیان می شود که عبارت است از تعداد مکان ها در هر اینچ که چاپگر می تواند در آن یک نقطه چاپ کند یا یک نقطه چاپ نکند.ما نمی توانیم غلظت جوهر را تغییر دهیم و نیز نمی توانیم اندازه نقاط را عوض کنیم.یک چاپگر لیزری 600dpiمی تواند 600نقطه را در هر اینچ خطی چاپ کند یا نکند،در عین حال یک دستگاه تنظیم تصویر 2400dpiباید همین تصمیم را 2400 بار در هر اینچ خطی بگیرد.همه نقطه ها دارای غلظت یکسانی هستند-تنها چیزی که تحت کنترل ماست موقعیت یا مکان نقاط است.

ما چاپگرهای دیجیتال را وا می داریم که خطای ادراکی سایه روشن پیوسته را با مرتب کردن این نقطه های هم اندازه و دارای غلظت یکسان ایجاد کنند؛این کار با کمک نوعی از درآمیختگی(Dithering)،روشی برای مرتب سازی نقاط به صورت الگویی که چشم آن را تشخیص نمی دهد انجام می شود.در روزگار آنالوگ،کارکنان صنعت چاپ،تصاویر دارای سایه روشن پیوسته را نیم سایه (Halftone) تبدیل می کردند.نیم سایه نوعی از درآمیختگی(Dithering) است که در آن نقطه ها دارای غلظت و فواصل مساوی هستند،اما اندازه آنها به منظور ایجاد تصور سایه های تیره تر یا روشن تر متغیر می باشد.برای این کار آنها تصویر اصل را از پشت یک فیلتر و یک پرده متخلخل بر روی ماده تهیه زینک می انداختند.سوراخ های روی اسکرین(یا پرده) به عنوان عدسی های بسیار ریز عمل می کردند و باعث ایجاد نقاط بزرگ در نواحی تیره و نقاط کوچک در نواحی روشن می شدند.

اغلب دستگاه های چاپ هنوز هم از این نوع درآمیختگی استفاده می کنند،اما برای ایجاد یک نیم سایه دیجیتال روی یک دستگاه Imagesetterیا platesetter،نقطه های قابل چاپ را در گروه های بزرگ تر به نام خانه های نیم سایه(Halftone Cells) یا نقاط نیم سایه(Halftone Spots) دسته بندی می کند.ما از طریق خاموش یا روشن کردن نقطه ها در یک خانه نیم سایه آنالوگ سنتی را باز می خوانیم.همچنین به این نوع درآمیختن،اسکرینینگ (AM) Amplitude Modulationیا به زبان ساده تر نیم سایه متداول می گویند. نیم سایه کردن،تصاویر دارای سایه روشن پیوسته مانند فایل ها یا اسکن های دیجیتالی را از پیکسل به نقطه تبدیل می کند به طوری که تصویر می تواند مثلا روی یک چاپگر جوهرافشان یا دستگاه چاپ باز تولید شود.آشناترین نوع نیم سایه زدن را علاوه بر «اسکرینینگ AM»( ترام AM) در آمیختن مرتب شده (Ordered Dither) یا نقاط نیم سایه متداول(Conventional Halftone Dot) می نامند.نوع دیگر نیم سایه سازی یعنی «پراکندن خطا» را نیز با نام هایی مثل اسکرینینگ AMو اسکرینینگ استو کاستیک می شناسند.(ترام FM) اسکرینینگ AMاندازه نقاط را تغییر می دهد اما مکان آنها را ثابت نگه می دارد.نواحی تیره تر نقطه های بزرگ تر و نواحی روشن تر نقاط کوچک تری دارند(یا فاقد نقطه هستند).این نوع از نیم سایه سازی برای دستگاه های چاپ به صورت بازمانده ای از ساخت زینک از پشت یک اسکرین (صفحه ترام)،معمول می باشد.

به خاطر الگوهای ایجاد شده با اسکرینینگ AMممکن است نتایج نامطلوبی از به کار بردن چند مرکب،هنگامی که اسکرین های آنها با هم تباین دارند،به بار آید.لازمه مبارزه با این مشکل چرخاندن هر اسکرین از جوهر است تا از تباین ها اجتناب شود و از این جا اصطلاح « زوایای اسکرین»(Screen Angles) مورد استفاده قرار گرفته است.

نوع دیگر از در آمیختگی یعنی پراکندن خطا یا اسکرینینگ FM، در بیشتر چاپگرهای جوهرافشان و گه گاه در دستگاه های چاپ به کار می رود.اسکرینینگ FMمکان نقاط را دستخوش تغییر می کند اما به اندازه آنها کاری ندارد.نواحی تیره تر دارای نقاطی هستند که به هم نزدیک تر هستند در حالی که نواحی روشن تعداد نقاط کمتری دارند که پراکنده تر نیز می باشند.سرشت تصادفی تر اسکرینینگ FMموجب می شود که خروجی پاپ پروضوح آن به نظر شبیه به سایه روشنی پیوسته بیابد. اسکرینینگ FMگاهی برای دستگاه های چاپ نیز به کار می رود اما از آنجا که تغییرات کوچک در رفتار دستگاه چاپ توسط اسکرینینگ FM(ترام FM) بسیار بیشتر از اسکرینینگ AM( ترام AM) برجسته و بزرگنمایی می شود،معمولا این شیوه به کارهای گرانقیمت در کارگاه هایی که تجربه زیادی در کار با اسکرینیگ FMدارند،محدود می شود.

تصعید رنگ(Dye Sublimation) و متدهای خروجی در عکاسی جزو سایه روشن های پیوسته به حساب می آیند زیرا غلظت رنگ دهنده می تواند تنظیم شود و از این رو نیازی به نقطه ها یا نیم سایه کردن نمی باشد.

اهمیت این موضوع در مدیریت رنگ آن است که مدیریت رنگ مبتنی بر ICCتنها براساس پیکسل،نه نقطه،کار می کند،اما خروجی نهایی غالبا با استفاده از نقاط ایجاد می شود.نتیجه الگوریتم های اسکرینینگ(ترام) می تواند بر آنچه ما می بینیم،در قیاس با آنچه توسط سیستم مدیریت رنگ(CMS) اندازه گیری و پیش بینی شده است،اثرگذار باشد.

بنابراین لازم است هر گاه دستگاهی را مدیریت رنگ می کنیم الگوریتم اسکرینینگ را به حساب بیاوریم؛از این طریق که اطمینان حاصل کنیم که پروفایل مورد نظر را با استفاده از همان اسکرینینگی که قصد داریم در مرحله تولید به کار ببریم،چاپ می کنیم،زیرا الگوریتم های اسکرینیگ مختلف پرداخت های سایه روشنی مختلفی را ایجاد می کنند.

اما رنگی که چاپگر دقیقا تولید می کند به رنگ جوهرها،رنگدانه ها یا جنس مرکب به کار رفته،رنگ کاغذ و طرز تعامل رنگ دهنده ها با کاغذ،هم به لحاظ شیمیایی و هم فیزیکی،بستگی دارد.معمولا چاپگرهای جوهرافشان در صورتی که جوهر و کاغذ به خوبی همخوانی نداشته باشند به مرز و زمان تغییر در رنگ(بویژه در رنگ های خنثی) را به نمایش می گذارند.چاپگرهای لیزری رنگی و دستگاه های کپی رنگی بسیار به تغییرات در رطوبت حساس هستند.در یک دستگاه چاپ بزرگ،رنگ می تواند با دما،رطوبت،شدت جریان هوا و وضعیت تغذیه و مهارت اپراتور دستگاه،دستخوش تغییر شود،که آن خود داستان دیگری است!بنابراین احتمال کمی است که دو دستگاه چاپ مختلف یک رنگ واحد را از مقادیر CMYKیکسان ایجاد نمایند.

تکامل دیجیتال

نکته مهم در بخش گذشته آن است که RGBو  CMYKدر اساس، مفاهیمی آنالوگ هستند آنها بازنماینده مقدار رنگ دهنده می باشند:رنگ،جوهرها،فسفرها،یا فیلترهای که از آنها برای کنترل کردن طول موج نور استفاده می کنیم.دستگاه های RGBاز قبیل تلویزیون ها،مانیتورها،اسکنرها،و دوربین های دیجیتال،تا به امروز و تا آینده ای که چشم انداز آن پیدا است،همگی دارای اجزای آنالوگ می باشند،چیزهایی که براساس ولتاژهای پیوسته کار می کنند:آهن ربا،عدسی،آینه، و فسفره و فیلترهایی که در آزمایشگاه های شیمیایی ساخته شده اند.چاپگرهای CMYKهنوز هم با ناسازگاری جوهرها،مرکب ها و رنگدانه های شیمیایی روی برگه هایی از خمیر چوپ که به آن کاغذ می گوییم،دست به گریبانند.

اما اعداد RGBو CMYKبه هر حال عدد هستند.این امر باعث شده است که آمادگی کامل برای ورود به عصر دیجیتال را که در آن اعداد به شکل بیت و بایت در می آیند داشته باشند.

در طی سالیان دراز شاهد بوده ایم که اجزای آنالوگ بیشتر و بیشتری جای خود را به دیجیتال داده اند.نیروی داروینی ای که این تکامل و تحول را به پیش می راند،خیلی ساده است.اجزای دیجیتالی سریع تر،ارزان تر،و از همه مهم تز از دیدگاه مدیریت رنگ تکرار پذیر و قابل پیش بینی هستند.همه این امتیازات مستقیما منجر به صرفه جویی در پول می شود.

اما دو مطلب را در ارتباط با این تحول به یاد داشته باشید.اول آنکه،این امری فزاینده و در حال رشد است.شرکت ها معمولا محصولاتی تولید می کنند که اندکی از فناوری قبلی پیشرفته تر است.محصولات جدید و اجزای فرعی محصولات باید با محصولات قدیمی همزیستی داشته باشند،و فناوری های جدید برای برای افرادی که سال ها با اجزای قدیمی سر و کار داشته اند قابل استفاده باشد.دوم آنکه به دلیل این تکامل رو به جلو،RGBو CMYKدیجیتال اغلب با هدف تقلید از نمونه های آنالوگ خود طراحی می شوند.نتیجه این بوده است که ابزارهای باز تولید رنگ دیجیتالی اغلب ناهماهنگی های کوچک و غیرعادی دارند که در صورتی که آنها از ابتدا برای تولی یک دستگاه تمام دیجیتال یا تقریبا دیجیتال طراحی شده بودند این اشکالات پیش نمی آمد.مثالی در این زمینه تکاملات ایجاد شده در دستگاه Imagesetterاست.

Imagesetterیک ابزار خروجی است که فیلم مورد استفاده در زینک های تصویر برای چاپ افست لیتوگرافی را تولید می کند.Imagesetterها از شیوه های آنالوگ تصویرسازی روی فیلم با استفاده از فنون عکاسی نشات گرفت،فنون عکاسی ای مانند انداختن یک تصویر نگاتیو عکاسی از پشت یک پرده نازک به منظور تولید یک تصویر نیم سایه.این فرآیند عکاسی آنالوگ جای خود را به کامپیوترهایی داد که لیزرهایی را کنترل می کنند که فیلم را با دقت میکرودات(Microdot) در معرض نور قرار می دهند،اما این Imagesetterهنوز هم نیازمند ابزارهای آنالوگ مانند اتاق تاریک،مواد شیمایی،و تکنسین های ماهر در عکاسی برای ظهور فیلم بودند.اما،اندک اندک،حتی فرآیندهای مربوط به اتاق تاریک جای خود را به واحدهای پردازش با کنترل دیجیتال داد که همه جنبه های مربوط به ظهور فیلم را کنترل می کردند.

امروزه،هم زمان با قابل اعتمادتر شدن فناوری های ساخت زینک و پروف دیجیتالی،خود فیلم کم کم کنار گذاشته شده(که مسلما صرفه زیادی هم دارد)،و فرآیند دیجیتال از کامپیوتر به Imagesetterپا گذاشته است و این امر حتی شامل زینک سازهای دیجیتالی شده که تصویر زینک را مستقیما روی سیلندر چاپ (DI) می اندازند.

همه این ها چه مفهومی برای اعداد RGBو CMYKو مدیریت رنگ دارد؟این بدان معناست که همه محاسبات دیجیتال و کنترل اعدادی که توسط مدیریت رنگ اعمال می شود تنها در حد مدلسازی از رفتار اجزای آنالوگ می باشد.مدیریت رنگ دیجیتال اعداد را کم و زیاد می کند تا طرز کار اجزای مختلف آنالوگ را ترمیم کند.بنابراین قوت یا ضعف مدیریت رنگ صرفا در این است که دستکاری های دیجیتالی ما تا چه حد می توانند رفتار اجزای آنالوگ،از جمله مهمترین ابزار آنالوگ یعنی چشم مشاهده گر،را مدل سازی کند.

منبع خبر:ماهنامه صنایع چاپ و بسته بندی

تاریخ درج خبر:1 بهمن 1392

 

 

 

 



بازدیدها : 3315



نظرات کاربران

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است


ارسال نظر در مورد این مطلب:

نام شما : *
آدرس ایمیل : *
شماره تماس :
متن نظر : *
تشخیص امنیتی :
 


اپسون
شبرنگ شب نما

دنیای چاپ بنر
طراحی وب سایت : دیاسافت
قدرت گرفته از DiasoftCMS 3.1 2015