فروشگاه تخصصی چاپ و تبلیغات
Avatar   خوش آمدید کاربرمهمان
ورود | ثبت نام
امروز : يكشنبه 31 تير 1397
 
وب سایت تخصصی نیازمندی های صنعت چاپ و تبلیغات
گیفتو
آلتون پرتو
راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

بازاریابی پیامکی بر اساس ارسال پیام های کوتاه روی گوشی های موبایل مشتریان است. باید بدانیم طبق پیش بینی ها تا سال 2020، 90 درصد مردم جهان گوشی ...


» 11 نکته طلایی برای ایمیل مارکتینگ موفق

» مدل‌ AIDAS در تبلیغات چیست؟

» جدید ترین و زیبا ترین فونت های فارسی

ساخت تیزر تبلیغاتی
چاپ نقش الماس
نوین تاک
دنیای چاپ
مقالات تخصصی تبلیغات و چاپ
  مقالات آموزشی
درباره تحقیقات بازاریابی و هوش بازاریابی چه می‌دانید؟
agency theory یعنی چه؟
تعریف برش در چاپ
7 شگفتی بزرگ چاپ 3 بعدی که حتما باید دید
آشنايي با خط و نقطه و كاربرد آنها در گرافيك
رقبایتان را آنالیز کنید!
3 راه کار مناسب برای رونق کسب و کار در شرایط بد
استفاده از تکنیک های جدید بازاریابی برای بدست آوردن یک سمت سیاسی
چهارده سوال کلیدی برای تحلیل یک آگهی تبلیغاتی
انواع بسته بندی شیشه ای
بسته بندی شکلات اثر هنری نیست
آشنایی با مراحل ساخت و اجرای یک برنامه تبلیغاتی
صفر تا صد طراحی کارت ویزیت
کاغذ الوان چیست ؟
فرمولاسیون و ویژگی‌های مرکب‌های آب پایه
رایگان به میلان سفر کنید! فراخوان طراحی لوگو برای روز جهانی محیط زیست
ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی در توسعه بخش کشاورزی نقش سازنده‌ای دارد
استراتژی های هوشمندانه برای بازاریابی در خارج از فضای اینترنت
13 نکته طلایی برای بازاریابی تلفنی و فروش محصول و خدمات
طرح فروش آب آشامیدنی بسته‌بندی یارانه‌ای
بسته بندی هوشمند راهی بازار می شود
هدایای زیبای تبلیغاتی برای تبلیغ لنز دوربین
اصول اولیه و مراحل طراحی یک لوگو
پرسبوک چیست؟
لیست قیمت کاغذ و مقوا 25 اردیبهشت 95
مرکب‌های به عمل آمده با یو. وی
چرا تبلیغاتمان اثر بخش نیست؟
چاپ سیلک‌اسکرین چیست؟
9 ویژگی منفی برای یک وب سایت موفق
ممنوعیت استفاده مستقیم از کاغذهای بازیافتی برای بسته‌بندی موادغذایی
 صفحه نخست / پیوند گرافیک با هنرهای زیبا



 
پیوند گرافیک با هنرهای زیبا

پیوند گرافیک با هنرهای زیبا


خسته از روزمره گی ها و روزمرگی ها و فارغ از کنکاش ها، شبی فرصتی دست داد تا بار دیگر با دوستان گردهم آییم و پای صحبت استاد با یادی از روزهای دانشجویی، دوباره و چندباره عشق را بشنویم و حدیث مکرر عشق را . . .


باری صحبت از روی جلد کتاب بود و تاریخچه و انواع و . . . پس از سخنان استاد، دوستی پرسید که گرافیک را چه سنخیتی با نقاشی است؟ و . . . استاد پاسخ گفت.

سخن به درازا می کشید، اگر به تفصیل بحث می شد. اما به راستی گرافیک را چه سنخیتی است با نقاشی؟ آیا گرافیک هم عرض نقاشی است یا نقاشی هم عرض گرافیک؟ کدامیک هنرترند؟ و اصلاً هنر چیست؟ و آیا می توان صفت تفضیلی برای هنر قایل بود؟

همگان می دانند که هنرها را می توان به انواع گوناگونی برشمرد، همچون هنرهای تجسمی، نمایشی، سینمایی، موسیقی و . . . یا هنرهای انتزاعی و هنرهای واقع نمایانه که برخی از سبک ها بر این پایه ها به وجود آمده اند. و برخی دیگر بین این دو قطب. اما آنچه موجب نگارش این نوشتار شد دیدن هنرها از پنجره ای دیگر است، پنجره ای آشنا که نه بر شیشه های آن غباری است و نه رنگی کبود.

 

می دانیم که هنرهای گرافیک، معماری و طراحی صنعتی اگرچه کاربردی هستند، اما تحت شرایطی می توان آن ها را جزء هنرهای زیبا هم برشمرد. شور و شعور، کشش و کوشش و حس و عقل نه تنها پایه های همه ی سبک های هنری به حساب می آیند، بلکه شاخه ها و رشته های هنری هم خود منطبق بر این پایه ها هستند. در برخی هنرها اندیشه کفه سنگین ترازو است و در برخی دیگر احساس. اما شالوده ی همه مبتنی بر عقل و حس ِ توامان است که بدون یکی از این دو هیچ اثری هرگز هنر نخواهد بود.

 

هنرهای کاربردی هم با دو بال شور و شعور یا اندیشه و احساس به اوج می رسند. البته در این گونه هنرها قضیه متفاوت است.

 

محدودیت های کاربردی بودن ِ هنری مثل گرافیک از همان ابتدا آغاز می شود. از هنگامی که سفارش دهنده به هنرمند ِ طراح موضوع ذهنی را سفارش می دهد تا هنگامی که محصول عینی را تحویل می گیرد ـ اعم از جلد کتاب و مجله، پوستر، بسته بندی و . . . ـ محدودیت های بی شماری بر سر راه است. سلیقه های متفاوت سفارش دهنده یا سفارش دهندگان، محدودیت های قطع کاغذ، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، محدودیت های اجتماعی و عرفی و . . . که هر کدام از این بخش ها خود از محدودیت های ریز و درشت دیگری متشکلند و پرداختن به آنها از حوصله ی این نوشتار خارج است.

نقاش، آزادانه نقاشی می کند و بی هیچ محدودیتی ایده و افکارش را در هر قطع و سطحی و بی هیچ قیدی از جهت رنگ و فرم اجرا می کند و چون معمولاً مخاطبان محدودی دارد و کارش حتماً منتشر نمی شود، مجبور نیست تن به سانسور و خودسانسوری دهد، در حالی که در گرافیک ماجرا به گونه ای دیگر است.

 

در هنر گرافیک به جای همه ی این آزادی ها، محدودیت هست. ارزش یک اثر هنرمندانه گرافیکی هنگامی آشکار می شود که ما به محدودیت های این هنر واقف باشیم. البته همچنان که می توان در نقاشی، شعر، موسیقی و هنرهای دیگر با ترازوی نقد آثار را سنجید، در هنر گرافیک نیز می توان دست به نقد زد و سره را از ناسره بازشناخت. همه هنرمندان واقعی گرافیک اذعان دارند که ناسره ها و خزف های این هنر به دلایل متعدد بسیار زیادند. اهم آنچه اکنون دامنگیر گرافیک امروز ایران است عبارتند از شیوه گرایی و ارتجال. که پرداختن به این بخش ها نیاز به فراغتی دیگر دارد.

 

اما اگر نبودند معدودی هنرمند واقعی در این رشته که ایثارگرانه از حریم و حدود و اصالت این هنر پاسداری کنند، این هنر فرهیخته اکنون در محاق ابتذال و تکرار، در درون پوسیده بود.

 

کسانی که با هر اثر خود نه تنها نیاز سفارش دهنده را برآورده می سازند بلکه هوشمندانه با تعهد و تغیر، فرهنگ سازی می کنند. هنرمندانی که فراتر از موضوع پیش می روند، هنرمندان مؤلف یا طراحان گرافیک مؤلف.

 

می دانیم که هنر گرافیک شاخه های بسیاری دارد و محصولاتی بی شمار. نشانه (Sign)، صفحه آراییLay Out)، بسته بندی (Packaging)، تصویرسازی (illustration) اعلان دیواری (Poster)، دفترک (Bruchor)، کارنما (Catalog) و . . . از محصولات و شاخه های هنر گرافیک هستند که هر کدام از این محصولات و شاخه ها خود به بخش های دیگری تقسیم می شوند.

 

تصویرسازی شاید همسایه ترین بخش گرافیک با طراحی و نقاشی است و چون در بیشتر محصولات گرافیک حضوری فعال دارد می تواند ایستگاه مناسبی برای بحث این نوشتار باشد.

 

در این نوشته تصویرسازی را از جهت: الف) محتوا و موضوع ب) مخاطب پ) قالب و ت) بسترهای بروز و نمایش، بررسی می کنیم تا به مقصد راه یعنی "گرافیک مؤلف" یا "تصویرسازی مؤلف" برسیم.

 

الف) انواع تصویرسازی با توجه به محتوا و موضوع بر روی یک محور با دو قطب طبیعت گرایی و انتزاع می تواند در حرکت باشد.

 

اگر موضوع تصویرسازی علوم تجربی باشد، مثل زیست شناسی و فیزیک و شیمی و . . . و هدف تصویرسازی نشان دادن درست این موضوع ها، برای تفهیم بهتر آن، طراح موظف است همانند یک دوربین عکاسی و ای بسا دقیق تر از دوربین، عیناً موضوع را طبیعت گرایانه تصویرسازی کند، اما درحیطه علوم انسانی و علوم نظری جریان فرق می کند.

 

استاد مرتضی ممیز در کتاب تصویر و تصور می نویسد:

"با کمی دقت به موضوعات متنوع تصویرگری که شاید شامل ده ها رشته و مطلب جداگانه باشد می توان تا حدودی به اهمیت و لزوم تنوع شیوه بیان آنها پی برد که مثلاً تفاوت در زمینه تصویرسازی برای متن یک کتاب پزشکی با تصویرهای فنی یک کتاب مکانیک و تصاویر یک کتاب تاریخی، یک کتاب جغرافیا، یک کتاب سیاحت نامه، یک اثر ادبی، یک کتاب آموزشی دوران تعلیمات مدرسه ای، یک جزوه ورزشی، عکاسی، مد و لباس، یک قصه زیبا و لطیف کودکانه، مجموعه اشعار و . . . چه اندازه باید تفاوت داشته باشد." (۱)

 

و "یک سری از موضوعات هستند که ظاهراً قابل مصور شدن نیستند، مثل موسیقی یا فلسفه و به طور کلی موضوعاتی که ظاهرا در مفاهیم آنها معادلات تصویری وجود ندارد و..." (۲)

 

ب) مخاطب تصویرسازی بخش بزرگی از "نوع نگاه طراح" و "قالب تصویرسازی" و حتی "بسترهای بروز و نمایش" را تعیین می کند. طراح با توجه به سن، جنس، نژاد، تحصیلات و آگاهی های عمومی، منطقه جغرافیایی، مذهب و باورهای مخاطب، تصویرسازی می کند تا نهایتاً مخاطب با تصویر ساخته شده، ارتباط بهتری برقرار کند.

 

برای مثال تصویری که با پیرمرد ۷۰ ساله آلمانی ارتباط مناسبی برقرار می کند برای کودک ۷ ساله زاهدانی قابل فهم نیست. یا "مثلاً مردم ژاپن از آن جهت که نژاد یکدست و همگونی هستند، بدون این که لزومی داشته باشد که هر چیزی را به زبان بیاورند، یکدیگر را درک می کنند. آنها دوست ندارند که همه چیز واضح و صریح باشد و به طور خاص از تصویری خوششان می آید که پیچیده و بغرنج بوده و معانی متعددی را القا می کند.

 

به همین دلیل تبلیغات به ندرت شکل مستقیم و صریح پیدا می کند و ایماژی که به واسطه آن انتقال می یابد، در درجه اول اهمیت قرار دارد از این روست که اغلب آثار تبلیغی ژاپنی از مایه طنز و سرگرمی برخوردارند."(۳)

 

پ) قالب یک اثر گرافیکی (تصویرسازی) شامل همه مبانی و مبادی هنرهای تجسمی است، فرم، رنگ، ترکیب بندی، لی آوت، تکنیک، بافت، خلاقیت، ایده و حتی جای امضاء طراح که چون در این زمینه ها بسیار شنیده ایم و خوانده ایم از آن در می گذریم.

 

ت) بسترهای بروز و نمایش که معمولاً یکی از انواع محصولات گرافیک هستند مثل مطبوعات، کتاب ها، انواع بروشور و کاتالوگ و یا صفحات نمایش رسانه هایی مثل تلویزیون، رایانه، سینما، تابلوهای تبلیغاتی و . . . ارتباط نزدیکی با «قالب» و «مخاطب» دارند، همچنین ارتباط درست "بسترهای بروز نمایش" آثار گرافیکی با "موضوع و محتوا" نکته ای است که مدیران هنری باید به ناشران گوشزد کنند.(۴) مثلاً در مورد نشریات، نکاتی همچون قطع، ترتیب انتشار، رنگ، جنس کاغذ، تعداد صفحات، نوع صحافی و . . . باید با "محتوا و موضوع"،"مخاطب" و "قالب" هماهنگ باشد.

 

یک اثر سالم و کامل گرافیک اثری است که در آن ارتباط منطقی بین"موضوع و محتوا"، "مخاطب"، "قالب" و "بسترهای بروز و نمایش" برقرار شده باشد. البته هماهنگی کلی این چهار مورد یعنی( الف)، (ب)، (ت) و (پ) علاوه بر دانش و تعهد و مسئولیت گرافیست، همفکری و همکاری های سفارش دهنده یا سفارش دهندگان و مدیر هنری را نیز می طلبد.

 

اما آنچه موضوع اصلی این نوشتار است، طرح نوعی از هنر گرافیک است که فراتر از یک اثر کامل است. به دیگر سخن اینکه یک اثر گرافیک علاوه بر سلامت کامل و هماهنگی عناصر( الف) تا (ت) می تواند حتی پیشگام تر از موضوع مورد سفارش حرکت کرده و به صورتی جامع الاطراف و کامل ظاهر شود. مرتضی ممیز در کتاب "تصویر و تصور" می گوید: ". . . آنچه را که تصویرگر نباید مطلقاً انجام دهد دنباله روی و ترجمه ی تصویری لغت به لغت موضوع است و همیشه به یاد داشته باشد که با کارش ابعاد تازه ای را به موضوع مورد سفارش اضافه کند."

کم نیستند هنرمندانی که شاهکارهای ماندگاری در عرصه گرافیک آفریده اند آثاری که اگرچه حاشیه ای برای متن سفارش هستند، اما هم عرض متن و گاهی با فخامت و عیار بالای هنری با ارزش تر از خود متن جلوه گرند.

گرافیک هنری است در خدمت اجتماع با پیام های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تجاری. و گرافیک مؤلف عالی ترین نوع آن است که در عین امانت داری، ارجمندترین حاشیه برای متن جامعه است.

منبع: پورتال آفتاب



بازدیدها : 3531



نظرات کاربران

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است


ارسال نظر در مورد این مطلب:

نام شما : *
آدرس ایمیل : *
شماره تماس :
متن نظر : *
تشخیص امنیتی :
 


آگهی های مرتبط با این خبر


چاپخانه شاهین گرافیک(اصفهان)

چاپخانه شاهین گرافیک(اصفهان)


چاپخانه شاهین گرافیک(اصفهان) تاسیس: 1366 علی شهیدی ...
کارشناس بازاریابی و فروش خدمات چاپ

کارشناس بازاریابی و فروش خدمات چاپ


کارشناس حرفه ای فروش و بازاریابی ...
چاپ و گرافیک گل ابریشم

چاپ و گرافیک گل ابریشم


طراحی و چاپ پوستر، طراحی و چاپ کاتالوگ،
طراح گرافیک ندا دهقان (مازندران)

طراح گرافیک ندا دهقان (مازندران)


طراح گرافیک ندا دهقان (مازندران) موبایل: 09166900443 hanedelbarak_0111@yahoo.com
گروه تولیدی تبلیغاتی اپل گرافیک

گروه تولیدی تبلیغاتی اپل گرافیک


گروه تولیدی تبلیغاتی اپل گرافیک با سابقه ی 10 ساله ...
طرح آماده PSD تبلیغاتی - با کیفیت بالا 820 گیگابایت

طرح آماده PSD تبلیغاتی - با کیفیت بالا 820 گیگابایت


با سلام عرضه شده در اولین ...
سیلک اسکرین و تامپو  حک گرافیک (گلستان)

سیلک اسکرین و تامپو حک گرافیک (گلستان)


سیلک اسکرین و تامپو حک گرافیک (گلستان) تاسیس: 1380
عکس shutterstock 300 DPI با کیفیت بالا مخصوص چاپ در ابعاد بزرگ و طرح وکتور شاتر (جدید)

عکس shutterstock 300 DPI با کیفیت بالا مخصوص چاپ در ابعاد بزرگ و طرح وکتور شاتر (جدید)


با سلام عرضه شده در اولین ...
طراح گرافیک پریسا زینلی (فارس)

طراح گرافیک پریسا زینلی (فارس)


طراح گرافیک پریسا زینلی (فارس) موبایل: 09372287723
انجام کلیه کارهای طراحی و گرافیکی

انجام کلیه کارهای طراحی و گرافیکی


انجام کلیه امور مربوط به طراحی از قبیل: بنر های ...
طرح حضرت عباس - لایه باز PSD - با کیفیت بالا - مخصوص چاپ

طرح حضرت عباس - لایه باز PSD - با کیفیت بالا - مخصوص چاپ


با سلام عرضه شده در اولین ...
کانون تبلیغاتی دیزنا گرافیک(خوزستان)

کانون تبلیغاتی دیزنا گرافیک(خوزستان)


کانون تبلیغاتی دیزنا گرافیک(خوزستان) آرین گندمکار اهواز، ...
طراحی و چاپ فولدر

طراحی و چاپ فولدر


عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران خدمات و ...
طراح گرافیک سارا عطارزاده (مازندران)

طراح گرافیک سارا عطارزاده (مازندران)


طراح گرافیک سارا عطارزاده (مازندران) موبایل:09153036891 sara_atarzade@yahoo.com ...
طرح مذهبی امام حسین - لایه باز PSD - کیفیت بالا

طرح مذهبی امام حسین - لایه باز PSD - کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین ...
طراح گرافیک  سینا زارعی (خوزستان)

طراح گرافیک سینا زارعی (خوزستان)


طراح گرافیک زارعی سینا(خوزستان) موبایل: 09183713987 maiboxsina@gmail.com
اسکن منابع کاغذی

اسکن منابع کاغذی


- اسکن منابع کاغذی با سرعت 110 برگ در ...
پرچم ایران برداری وکتور CDR - PSD لایه باز مخصوص طراحی و چاپ

پرچم ایران برداری وکتور CDR - PSD لایه باز مخصوص طراحی و چاپ


با سلام عرضه شده در اولین ...
آزانس تبلیغات بازاریابی و برندینگ آوانگار

آزانس تبلیغات بازاریابی و برندینگ آوانگار


مشاوره تبلیغات، بازاریابی، برندینگ ، کمپین، بازاریابی دیجیتال، تبلیغات محیطی، ...
گرافیک کاربردی و نظارت بر چاپ

گرافیک کاربردی و نظارت بر چاپ


آموزش  گرافیک کاربردی و نظارت بر چاپ ...
طراح گرافیک افشین اجابت (فارس)

طراح گرافیک افشین اجابت (فارس)


طراح گرافیک افشین اجابت (فارس) کانون تبلیغاتی اسپرک ...
پرچم ایران PSD فتوشاپی برش خورده و وکتور برداری لایه باز با کیفیت بالا

پرچم ایران PSD فتوشاپی برش خورده و وکتور برداری لایه باز با کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین ...
بنر رحلت امام خمینی - لایه لایه - با کیفیت

بنر رحلت امام خمینی - لایه لایه - با کیفیت


با سلام عرضه شده در اولین ...
فون عروس و داماد آتیله - PSD - با کیفیت

فون عروس و داماد آتیله - PSD - با کیفیت


با سلام عرضه شده در اولین ...
تولید وعرضه ساک خریدپارچه ای دراهواز

تولید وعرضه ساک خریدپارچه ای دراهواز


تولید،عرضه وچاپ ساک خریدپارچه ای (سوزنی) بادوخت ...
طراحی سایت

طراحی سایت


طراحی وب سایت طرح وب به قالب ...
آوا گرافیک کیش

آوا گرافیک کیش


آوا گرافیک کیش آدرس: تهران- بزرگراه رسالت- خ کرمان ...
طراح گرافیک فرزانه صدری (کرمان)

طراح گرافیک فرزانه صدری (کرمان)


طراح گرافیک فرزانه صدری (کرمان) شهر بابک، شهرک صدف، ...
عکس و طرح شاتراستوک shutterstock با کیفیت بالا

عکس و طرح شاتراستوک shutterstock با کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
طراح گرافیک سید فرهاد نجفی فرد  (قزوین)

طراح گرافیک سید فرهاد نجفی فرد (قزوین)


طراح گرافیک سید فرهاد نجفی فرد (قزوین) موبایل: 09192854200
صفحه آرایی و گرافیک

صفحه آرایی و گرافیک


محمد رضا بادپر لیسانس گرافیک آشنا به ...
عکس و طرحهای کارتونی، انیمیشن و کودک - با کیفیت

عکس و طرحهای کارتونی، انیمیشن و کودک - با کیفیت


با سلام عرضه شده در اولین ...
طراح گرافیک محسن حسینی (خراسان رضوی)

طراح گرافیک محسن حسینی (خراسان رضوی)


طراح گرافیک محسن حسینی (خراسان رضوی)
کانون تبلیغاتی گرافیک سان (خراسان رضوی)

کانون تبلیغاتی گرافیک سان (خراسان رضوی)


کانون تبلیغاتی گرافیک سان (خراسان رضوی) تاسیس: 1388 ...
طراح گرافیک سهیل توحیدی (قزوین)

طراح گرافیک سهیل توحیدی (قزوین)


طراح گرافیک سهیل توحیدی (قزوین)
طراح گرافیک آماده همکاری در زمینه طراحی کارت ویزیت- بروشور- کاتالوگ و..

طراح گرافیک آماده همکاری در زمینه طراحی کارت ویزیت- بروشور- کاتالوگ و..


طراح آشنا با نرم افزارهای طراحی آماده همکاری در زمینه ...
طراحی لوگو ،گرافیک ، سایت

طراحی لوگو ،گرافیک ، سایت


■ طراحی حرفه ای و منحصر لوگو برای کسب و ...
طرح بنر ولادت امام زمان عج و نیمه شعبان - PSD - با کیفیت بالا

طرح بنر ولادت امام زمان عج و نیمه شعبان - PSD - با کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین ...
طرحهای PSD لایه باز فتوشاپ - غذا و میوه جات

طرحهای PSD لایه باز فتوشاپ - غذا و میوه جات


با سلام عرضه شده در اولین ...
طراح گرافیک میثم  راعی (گیلان)

طراح گرافیک میثم  راعی (گیلان)


طراح گرافیک میثم راعی (گیلان) موبایل: 09113206014 meysam_raee@yahoo.com
شبرنگ شب نما
اپسون

دنیای چاپ بنر
طراحی وب سایت : دیاسافت
قدرت گرفته از DiasoftCMS 3.1 2015