فروشگاه تخصصی چاپ و تبلیغات
Avatar   خوش آمدید کاربرمهمان
ورود | ثبت نام
امروز : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397
 
وب سایت تخصصی نیازمندی های صنعت چاپ و تبلیغات
گیفتو
آلتون پرتو
راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

بازاریابی پیامکی بر اساس ارسال پیام های کوتاه روی گوشی های موبایل مشتریان است. باید بدانیم طبق پیش بینی ها تا سال 2020، 90 درصد مردم جهان گوشی ...


» 11 نکته طلایی برای ایمیل مارکتینگ موفق

» مدل‌ AIDAS در تبلیغات چیست؟

» جدید ترین و زیبا ترین فونت های فارسی

ساخت تیزر تبلیغاتی
چاپیروس
فول کالر اینکز
نوین تاک
مقالات تخصصی تبلیغات و چاپ
دنیای چاپ
چاپ نقش الماس
نیان استند
  مقالات آموزشی
آنچه برای طراحی بنر های تبلیغاتی باید بدانیم
معرفی دستگاه های چاپ 6 کاره
مقالات پذیرفته شده در همایش پلیمرهای پیشرفته در صنعت بسته بندی
تکنیک های مختلف در نقاشی
توصیه هایی برای به حداقل رساندن ترس از فروش
AIDA یعنی چه؟
معرفی هد الکترونی زار (xaar)
اشتغال پنج‌هزار نفر با احداث واحد بزرگ بسته‌بندی خرما در برازجان
لفافهای ضد میکروب در دنیای چاپ انعطاف پذیر
بازاریابی رابطه مند، هنر کسب وکار امروز
لیست قیمت کارت ویزیت سلفون و کتان
چاپ سربی چیست؟
affect چیست؟
تاریخچه بسته بندی پلاستیکی
7 ویژگی یک بنر تبلیغاتی خوب ، برای تبلیغات اینترنتی
مرکب‌های افست- لیتوگرافیک
برای رشد کسب و کار کدام شبکه اجتماعی را انتخاب کنیم؟
کاغذ پشت چسب دار چیست؟
نمایشگاه گروهی حجم و مجسمه در موسسه «صبا»
وزارت علوم بر تعداد فارغ‌التحصیلان گرافیک نظارت کند
با محصول برتر 70 درصد بازار لوازم تحریر را در اختیار می‌گیریم
طراحی آرم چطور و چگونه+تکنیک های اجرای آرم
دلایل اصلی شکست پروژه های چاپ آنلاین
C1P4 ، C1P3 و JDF چیست؟
قیمت انواع هد اپسون 17 خرداد 95
تاثیر فرهنگ بر رفتار مصرف کننده ها را نادیده نگیرید
خمير سازي مکانيکي چيست؟(جهت ساخت کاغذ)
کدام یک از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی مناسب‌ترند؟
راهنمای انتخاب رنگ مناسب برای برند
دانستنیهایی درباره آب و مرکب در افست
 صفحه نخست / پیوند گرافیک با هنرهای زیبا



 
پیوند گرافیک با هنرهای زیبا

پیوند گرافیک با هنرهای زیبا


خسته از روزمره گی ها و روزمرگی ها و فارغ از کنکاش ها، شبی فرصتی دست داد تا بار دیگر با دوستان گردهم آییم و پای صحبت استاد با یادی از روزهای دانشجویی، دوباره و چندباره عشق را بشنویم و حدیث مکرر عشق را . . .


باری صحبت از روی جلد کتاب بود و تاریخچه و انواع و . . . پس از سخنان استاد، دوستی پرسید که گرافیک را چه سنخیتی با نقاشی است؟ و . . . استاد پاسخ گفت.

سخن به درازا می کشید، اگر به تفصیل بحث می شد. اما به راستی گرافیک را چه سنخیتی است با نقاشی؟ آیا گرافیک هم عرض نقاشی است یا نقاشی هم عرض گرافیک؟ کدامیک هنرترند؟ و اصلاً هنر چیست؟ و آیا می توان صفت تفضیلی برای هنر قایل بود؟

همگان می دانند که هنرها را می توان به انواع گوناگونی برشمرد، همچون هنرهای تجسمی، نمایشی، سینمایی، موسیقی و . . . یا هنرهای انتزاعی و هنرهای واقع نمایانه که برخی از سبک ها بر این پایه ها به وجود آمده اند. و برخی دیگر بین این دو قطب. اما آنچه موجب نگارش این نوشتار شد دیدن هنرها از پنجره ای دیگر است، پنجره ای آشنا که نه بر شیشه های آن غباری است و نه رنگی کبود.

 

می دانیم که هنرهای گرافیک، معماری و طراحی صنعتی اگرچه کاربردی هستند، اما تحت شرایطی می توان آن ها را جزء هنرهای زیبا هم برشمرد. شور و شعور، کشش و کوشش و حس و عقل نه تنها پایه های همه ی سبک های هنری به حساب می آیند، بلکه شاخه ها و رشته های هنری هم خود منطبق بر این پایه ها هستند. در برخی هنرها اندیشه کفه سنگین ترازو است و در برخی دیگر احساس. اما شالوده ی همه مبتنی بر عقل و حس ِ توامان است که بدون یکی از این دو هیچ اثری هرگز هنر نخواهد بود.

 

هنرهای کاربردی هم با دو بال شور و شعور یا اندیشه و احساس به اوج می رسند. البته در این گونه هنرها قضیه متفاوت است.

 

محدودیت های کاربردی بودن ِ هنری مثل گرافیک از همان ابتدا آغاز می شود. از هنگامی که سفارش دهنده به هنرمند ِ طراح موضوع ذهنی را سفارش می دهد تا هنگامی که محصول عینی را تحویل می گیرد ـ اعم از جلد کتاب و مجله، پوستر، بسته بندی و . . . ـ محدودیت های بی شماری بر سر راه است. سلیقه های متفاوت سفارش دهنده یا سفارش دهندگان، محدودیت های قطع کاغذ، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، محدودیت های اجتماعی و عرفی و . . . که هر کدام از این بخش ها خود از محدودیت های ریز و درشت دیگری متشکلند و پرداختن به آنها از حوصله ی این نوشتار خارج است.

نقاش، آزادانه نقاشی می کند و بی هیچ محدودیتی ایده و افکارش را در هر قطع و سطحی و بی هیچ قیدی از جهت رنگ و فرم اجرا می کند و چون معمولاً مخاطبان محدودی دارد و کارش حتماً منتشر نمی شود، مجبور نیست تن به سانسور و خودسانسوری دهد، در حالی که در گرافیک ماجرا به گونه ای دیگر است.

 

در هنر گرافیک به جای همه ی این آزادی ها، محدودیت هست. ارزش یک اثر هنرمندانه گرافیکی هنگامی آشکار می شود که ما به محدودیت های این هنر واقف باشیم. البته همچنان که می توان در نقاشی، شعر، موسیقی و هنرهای دیگر با ترازوی نقد آثار را سنجید، در هنر گرافیک نیز می توان دست به نقد زد و سره را از ناسره بازشناخت. همه هنرمندان واقعی گرافیک اذعان دارند که ناسره ها و خزف های این هنر به دلایل متعدد بسیار زیادند. اهم آنچه اکنون دامنگیر گرافیک امروز ایران است عبارتند از شیوه گرایی و ارتجال. که پرداختن به این بخش ها نیاز به فراغتی دیگر دارد.

 

اما اگر نبودند معدودی هنرمند واقعی در این رشته که ایثارگرانه از حریم و حدود و اصالت این هنر پاسداری کنند، این هنر فرهیخته اکنون در محاق ابتذال و تکرار، در درون پوسیده بود.

 

کسانی که با هر اثر خود نه تنها نیاز سفارش دهنده را برآورده می سازند بلکه هوشمندانه با تعهد و تغیر، فرهنگ سازی می کنند. هنرمندانی که فراتر از موضوع پیش می روند، هنرمندان مؤلف یا طراحان گرافیک مؤلف.

 

می دانیم که هنر گرافیک شاخه های بسیاری دارد و محصولاتی بی شمار. نشانه (Sign)، صفحه آراییLay Out)، بسته بندی (Packaging)، تصویرسازی (illustration) اعلان دیواری (Poster)، دفترک (Bruchor)، کارنما (Catalog) و . . . از محصولات و شاخه های هنر گرافیک هستند که هر کدام از این محصولات و شاخه ها خود به بخش های دیگری تقسیم می شوند.

 

تصویرسازی شاید همسایه ترین بخش گرافیک با طراحی و نقاشی است و چون در بیشتر محصولات گرافیک حضوری فعال دارد می تواند ایستگاه مناسبی برای بحث این نوشتار باشد.

 

در این نوشته تصویرسازی را از جهت: الف) محتوا و موضوع ب) مخاطب پ) قالب و ت) بسترهای بروز و نمایش، بررسی می کنیم تا به مقصد راه یعنی "گرافیک مؤلف" یا "تصویرسازی مؤلف" برسیم.

 

الف) انواع تصویرسازی با توجه به محتوا و موضوع بر روی یک محور با دو قطب طبیعت گرایی و انتزاع می تواند در حرکت باشد.

 

اگر موضوع تصویرسازی علوم تجربی باشد، مثل زیست شناسی و فیزیک و شیمی و . . . و هدف تصویرسازی نشان دادن درست این موضوع ها، برای تفهیم بهتر آن، طراح موظف است همانند یک دوربین عکاسی و ای بسا دقیق تر از دوربین، عیناً موضوع را طبیعت گرایانه تصویرسازی کند، اما درحیطه علوم انسانی و علوم نظری جریان فرق می کند.

 

استاد مرتضی ممیز در کتاب تصویر و تصور می نویسد:

"با کمی دقت به موضوعات متنوع تصویرگری که شاید شامل ده ها رشته و مطلب جداگانه باشد می توان تا حدودی به اهمیت و لزوم تنوع شیوه بیان آنها پی برد که مثلاً تفاوت در زمینه تصویرسازی برای متن یک کتاب پزشکی با تصویرهای فنی یک کتاب مکانیک و تصاویر یک کتاب تاریخی، یک کتاب جغرافیا، یک کتاب سیاحت نامه، یک اثر ادبی، یک کتاب آموزشی دوران تعلیمات مدرسه ای، یک جزوه ورزشی، عکاسی، مد و لباس، یک قصه زیبا و لطیف کودکانه، مجموعه اشعار و . . . چه اندازه باید تفاوت داشته باشد." (۱)

 

و "یک سری از موضوعات هستند که ظاهراً قابل مصور شدن نیستند، مثل موسیقی یا فلسفه و به طور کلی موضوعاتی که ظاهرا در مفاهیم آنها معادلات تصویری وجود ندارد و..." (۲)

 

ب) مخاطب تصویرسازی بخش بزرگی از "نوع نگاه طراح" و "قالب تصویرسازی" و حتی "بسترهای بروز و نمایش" را تعیین می کند. طراح با توجه به سن، جنس، نژاد، تحصیلات و آگاهی های عمومی، منطقه جغرافیایی، مذهب و باورهای مخاطب، تصویرسازی می کند تا نهایتاً مخاطب با تصویر ساخته شده، ارتباط بهتری برقرار کند.

 

برای مثال تصویری که با پیرمرد ۷۰ ساله آلمانی ارتباط مناسبی برقرار می کند برای کودک ۷ ساله زاهدانی قابل فهم نیست. یا "مثلاً مردم ژاپن از آن جهت که نژاد یکدست و همگونی هستند، بدون این که لزومی داشته باشد که هر چیزی را به زبان بیاورند، یکدیگر را درک می کنند. آنها دوست ندارند که همه چیز واضح و صریح باشد و به طور خاص از تصویری خوششان می آید که پیچیده و بغرنج بوده و معانی متعددی را القا می کند.

 

به همین دلیل تبلیغات به ندرت شکل مستقیم و صریح پیدا می کند و ایماژی که به واسطه آن انتقال می یابد، در درجه اول اهمیت قرار دارد از این روست که اغلب آثار تبلیغی ژاپنی از مایه طنز و سرگرمی برخوردارند."(۳)

 

پ) قالب یک اثر گرافیکی (تصویرسازی) شامل همه مبانی و مبادی هنرهای تجسمی است، فرم، رنگ، ترکیب بندی، لی آوت، تکنیک، بافت، خلاقیت، ایده و حتی جای امضاء طراح که چون در این زمینه ها بسیار شنیده ایم و خوانده ایم از آن در می گذریم.

 

ت) بسترهای بروز و نمایش که معمولاً یکی از انواع محصولات گرافیک هستند مثل مطبوعات، کتاب ها، انواع بروشور و کاتالوگ و یا صفحات نمایش رسانه هایی مثل تلویزیون، رایانه، سینما، تابلوهای تبلیغاتی و . . . ارتباط نزدیکی با «قالب» و «مخاطب» دارند، همچنین ارتباط درست "بسترهای بروز نمایش" آثار گرافیکی با "موضوع و محتوا" نکته ای است که مدیران هنری باید به ناشران گوشزد کنند.(۴) مثلاً در مورد نشریات، نکاتی همچون قطع، ترتیب انتشار، رنگ، جنس کاغذ، تعداد صفحات، نوع صحافی و . . . باید با "محتوا و موضوع"،"مخاطب" و "قالب" هماهنگ باشد.

 

یک اثر سالم و کامل گرافیک اثری است که در آن ارتباط منطقی بین"موضوع و محتوا"، "مخاطب"، "قالب" و "بسترهای بروز و نمایش" برقرار شده باشد. البته هماهنگی کلی این چهار مورد یعنی( الف)، (ب)، (ت) و (پ) علاوه بر دانش و تعهد و مسئولیت گرافیست، همفکری و همکاری های سفارش دهنده یا سفارش دهندگان و مدیر هنری را نیز می طلبد.

 

اما آنچه موضوع اصلی این نوشتار است، طرح نوعی از هنر گرافیک است که فراتر از یک اثر کامل است. به دیگر سخن اینکه یک اثر گرافیک علاوه بر سلامت کامل و هماهنگی عناصر( الف) تا (ت) می تواند حتی پیشگام تر از موضوع مورد سفارش حرکت کرده و به صورتی جامع الاطراف و کامل ظاهر شود. مرتضی ممیز در کتاب "تصویر و تصور" می گوید: ". . . آنچه را که تصویرگر نباید مطلقاً انجام دهد دنباله روی و ترجمه ی تصویری لغت به لغت موضوع است و همیشه به یاد داشته باشد که با کارش ابعاد تازه ای را به موضوع مورد سفارش اضافه کند."

کم نیستند هنرمندانی که شاهکارهای ماندگاری در عرصه گرافیک آفریده اند آثاری که اگرچه حاشیه ای برای متن سفارش هستند، اما هم عرض متن و گاهی با فخامت و عیار بالای هنری با ارزش تر از خود متن جلوه گرند.

گرافیک هنری است در خدمت اجتماع با پیام های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تجاری. و گرافیک مؤلف عالی ترین نوع آن است که در عین امانت داری، ارجمندترین حاشیه برای متن جامعه است.

منبع: پورتال آفتاب



بازدیدها : 3320



نظرات کاربران

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است


ارسال نظر در مورد این مطلب:

نام شما : *
آدرس ایمیل : *
شماره تماس :
متن نظر : *
تشخیص امنیتی :
 


آگهی های مرتبط با این خبر


پیش از چاپ کاج گرافیک(اصفهان)

پیش از چاپ کاج گرافیک(اصفهان)


پیش از چاپ کاج گرافیک(اصفهان) سید محمد حر
طراح گرافیک فروه یازرلو (خراسان رضوی)

طراح گرافیک فروه یازرلو (خراسان رضوی)


طراح گرافیک فروه یازرلو (خراسان رضوی)
طرح مبعث پیامبر اکرم ص - لایه باز PSD - با کیفیت بالا

طرح مبعث پیامبر اکرم ص - لایه باز PSD - با کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین ...
طراح گرافیک نجمه حاجی کوهمدانی (خوزستان)

طراح گرافیک نجمه حاجی کوهمدانی (خوزستان)


طراح گرافیک حاجی کوهمدانی نجمه(خوزستان) موبایل: 09166176156
طراح گرافیک فرزانه معین فرد (خراسان رضوی)

طراح گرافیک فرزانه معین فرد (خراسان رضوی)


طراح گرافیک فرزانه معین فرد (خراسان رضوی)
طرح بنر عید قربان - لایه باز PSD - با کیفیت بالا

طرح بنر عید قربان - لایه باز PSD - با کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین ...
طراح گرافیک مهرزاد دیرین (فارس)

طراح گرافیک مهرزاد دیرین (فارس)


طراح گرافیک مهرزاد دیرین (فارس) آتلیه گرافیک دیرین
طراح گرافیک در شیراز

طراح گرافیک در شیراز


طراح گرافیک مهدی حسنی زاده مهدی حسنی ...
طرح ولادت پیامبر اکرم ص و امام جعفر صادق ع- لایه باز PSD - با کیفیت بالا

طرح ولادت پیامبر اکرم ص و امام جعفر صادق ع- لایه باز PSD - با کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
سررسید 97

سررسید 97


سررسید 97. ارگانیزر . تقویم دیواری. تقویم حصیری هدایای ...
عکس و طرح مذهبی - با کیفیت

عکس و طرح مذهبی - با کیفیت


با سلام عرضه شده در اولین ...
چاپ دیجیتال گرافیک جلوه  (خوزستان)

چاپ دیجیتال گرافیک جلوه (خوزستان)


چاپ دیجیتال گرافیک جلوه (خوزستان) ارسلان تقیان ...
انجام کلیه کارهای طراحی و گرافیکی

انجام کلیه کارهای طراحی و گرافیکی


انجام کلیه امور مربوط به طراحی از قبیل: بنر های ...
طراحان گرافیک (گیلان)

طراحان گرافیک (گیلان)


طراحان گرافیک طراح گرافیک احمدیان شاهو (گیلان) ...
طراح گرافیک زهره غفاری نژاد (قم)

طراح گرافیک زهره غفاری نژاد (قم)


طراح گرافیک زهره غفاری نژاد (قم)
طراح گرافیک محمد فلاحتمدار (خوزستان)

طراح گرافیک محمد فلاحتمدار (خوزستان)


طراح گرافیک فلاحتمدار محمد(خوزستان) موبایل: 09365864839 mohamadfalahatdar@yahoo.com
 طراح گرافیک فاطمه کاویانی (خراسان رضوی)

طراح گرافیک فاطمه کاویانی (خراسان رضوی)


طراح گرافیک فاطمه کاویانی (خراسان رضوی)
چاپ کارت اسکرچ دار

چاپ کارت اسکرچ دار


چاپ افرنگ مرکز تخصصی چاپ کارت اسکرچ و انواع خدمات ...
طراح گرافیک فخرایی  (فارس)

طراح گرافیک فخرایی (فارس)


طراح گرافیک فخرایی (فارس) آتلیه نقش آرا ...
طراح گرافیک مینو اکبری (مرکزی)

طراح گرافیک مینو اکبری (مرکزی)


طراح گرافیک مینو اکبری (مرکزی) موبایل: 09189630915
طرح آگهی ترحیم PSD ابعاد A3 و بنر تسلیت و ترحیم

طرح آگهی ترحیم PSD ابعاد A3 و بنر تسلیت و ترحیم


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
طراح گرافیک مونس نوحی (کرمان)

طراح گرافیک مونس نوحی (کرمان)


طراح گرافیک مونس نوحی (کرمان) فعالیت: کارشناس گرافیک ...
طرح بنر روز نیروی هوایی - لایه باز PSD - با کیفیت بالا

طرح بنر روز نیروی هوایی - لایه باز PSD - با کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
طرح معرق - طرح منبت - طرح پارچه با کیفیت بالا

طرح معرق - طرح منبت - طرح پارچه با کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
استخدام طراح گرافیک

استخدام طراح گرافیک


شرایط شغلی مورد نیاز: • عنوان ...
دستیار تدوین - کلیپهای آماده میکس و مونتاژ

دستیار تدوین - کلیپهای آماده میکس و مونتاژ


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه گرافیک www.artp30.com
رنگ پودری حرارتی ترموگرافیک

رنگ پودری حرارتی ترموگرافیک


مقداری رنگ پودری حرارتی ترموگرافیک چهت چاپ برجسته جهت کارت ...
طرحهای آماده گل فتوشاپی PSD -با کیفیت بالا مختص چاپ

طرحهای آماده گل فتوشاپی PSD -با کیفیت بالا مختص چاپ


با سلام عرضه شده در اولین ...
تبلیغات حرفه ای گرافیکی

تبلیغات حرفه ای گرافیکی


طراحی پوستر طراحی انواع پوستر برای اهداف مختلف
طرح دهه فجر 10 - 12 بهمن PSD - لایه باز - با کیفیت بالا مختص چاپ

طرح دهه فجر 10 - 12 بهمن PSD - لایه باز - با کیفیت بالا مختص چاپ


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
طراحی عصرگرافیک

طراحی عصرگرافیک


گروه طراحی عصرگرافیک، با بهره مندی از طراحان و کارشناسان ...
طرح آماده Kart Visit آماده گرافیک ریور PSD لایه لایه ویژه چاپ

طرح آماده Kart Visit آماده گرافیک ریور PSD لایه لایه ویژه چاپ


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
چاپ لیبل قرعه کشی

چاپ لیبل قرعه کشی


چاپ افرنگ مرکز تخصصی چاپ کارت اسکرچ و انواع خدمات ...
طرح PSD دهه فجر و 22 بهمن - با کیفیت بالا

طرح PSD دهه فجر و 22 بهمن - با کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین فروشگاه ...
طراح و گرافیست

طراح و گرافیست


اینجانب پریسا کریمیان طهرانی آمادگی خود را در زمینه
فون عروس و داماد - back - قاب - دکور و نرم افزارهای فون دیجیتالی

فون عروس و داماد - back - قاب - دکور و نرم افزارهای فون دیجیتالی


با سلام عرضه شده در اولین ...
طراح گرافیک محمد  مظفری (کرمانشاه)

طراح گرافیک محمد مظفری (کرمانشاه)


طراح گرافیک محمد مظفری (کرمانشاه)آتلیه مظفری
طرح وکتور برداری - کورلی لایه باز قابل ویرایش در کورلی و کیفیت بالا

طرح وکتور برداری - کورلی لایه باز قابل ویرایش در کورلی و کیفیت بالا


با سلام عرضه شده در اولین ...
طراح گرافیک حمیدرضا مقیمی (خراسان رضوی)

طراح گرافیک حمیدرضا مقیمی (خراسان رضوی)


طراح گرافیک حمیدرضا مقیمی (خراسان رضوی)
طرح روز معلم و شهادت استاد مطهری - با کیفیت بالا PSD

طرح روز معلم و شهادت استاد مطهری - با کیفیت بالا PSD


با سلام عرضه شده در اولین ...
شبرنگ شب نما

دنیای چاپ بنر
طراحی وب سایت : دیاسافت
قدرت گرفته از DiasoftCMS 3.1 2015