فروشگاه تخصصی چاپ و تبلیغات
Avatar   خوش آمدید کاربرمهمان
ورود | ثبت نام
امروز : پنجشنبه 25 مرداد 1397
 
وب سایت تخصصی نیازمندی های صنعت چاپ و تبلیغات
گیفتو
آلتون پرتو
راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

راه کارهایی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی

بازاریابی پیامکی بر اساس ارسال پیام های کوتاه روی گوشی های موبایل مشتریان است. باید بدانیم طبق پیش بینی ها تا سال 2020، 90 درصد مردم جهان گوشی ...


» 11 نکته طلایی برای ایمیل مارکتینگ موفق

» مدل‌ AIDAS در تبلیغات چیست؟

» جدید ترین و زیبا ترین فونت های فارسی

ساخت تیزر تبلیغاتی
نوین تاک
چاپ نقش الماس
دنیای چاپ
مقالات تخصصی تبلیغات و چاپ
  مقالات آموزشی
وکتور و نحوه استفاده از آن
جایگاه و کاربرد های خوشنویسی در تبلیغات
نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و پلاستیک کنیا
نحوه ساخت GIF بر روی سیستم ‏‌های مک apple
وضعیت تبلیغ کالاهای مضر در تلویزیون
همه چیز درباره چرایی استفاده از CRM
ويژگيهاي شغل عكاسي
کدام یک از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی مناسب‌ترند؟
انواع سیستم تغذیه ،پودر پاشها، و آپارات در ماشین آلات چاپ
آنچه برای طراحی بنر های تبلیغاتی باید بدانیم
قیمت چاپ ست اداری
لیست قیمت کارت ویزیت سلفون و کتان
چاپ دیجیتال در قرن بیست و یکم
خانه کاریکاتور ایران
بی توجهی مصرف کنندگان ایرانی به لیبل کالا
جدید ترین و زیبا ترین فونت های فارسی
برخی از رایج‌ترین تصورات نادرست بازاریابی محتوا
بهره برداری از نخستین واحد بسته بندی محصولات باغی
نظریه تلقیح در حوزه تبلیغات چیست ؟
لفافهای ضد میکروب در دنیای چاپ انعطاف پذیر
سیر تحول تاریخی بازاریابی
نقش امضا و تاثیر آن در ایمیل مارکتینگ چیست ؟
روش‌های استفاده از زبان بدن برای افزایش درآمد – بخش اول
آثار گنجینه موزه هنر امام علی (ع) به روی دیوار می رود
نرم افزارهای گرافیکی برداری (Vector)
مختصری درباره دستگاه های برش لیزری
آشنایی با انواع کاغذ چاپ
هنرمندان 54 کشور در جشنواره تجسمی فجر
کاربرد پی وی سی در بسته بندی های Shrink wrap
بسته بندی ایمن جایگزینی مناسب برای پرکردن فضای خالی کارتن های بسته بندی
 صفحه نخست / IML ها بازار بسته بندی را قبضه می کنند



 
IML ها بازار بسته بندی را قبضه می کنند

IML ها بازار بسته بندی را قبضه می کنند



نزدیک به یک دهه از رواج ظرف‌های IML در ایران می‌گذرد. پای این لیبل‌ها و ظرف‌ها با واردات از ترکیه به ایران باز شد. خیلی زود، شرکت ترکیه‌ای که سهم عمده و انحصاری را در بازار کشورمان به دست آورده بود، کارخانه‌ای در تبریز دایر کرد و در همان سال‌های آغازین، مدیر آن کارخانه در دفتر پلی‌پک در تهران از طرح‌های توسعه خود در تبریز خبر داد. هر چند که سال‌های بعد اطلاعات درستی درباره آن طرح‌ها ارایه نشد. بعد چند شرکت ایرانی با ادعاهای مختلف در بازار ظروف IML پا به میدان گذاشتند که اغلب بخشی از کارهایشان در خارج انجام می‌شد و کمتر صراحتی در میان بود که به روشنی دانسته شود، کدام‌ها خط تولید در ایران دارند و کدام‌ها واردکننده‌اند. یا چه بخشی از کار را خود و چه بخشی را در خارج انجام می‌دهند.


 

 
 
 
دست‌اندرکاران صنعت پلاستیک به موازات خانواده چاپ در تجهیز امکانات و ارتقای قابلیت‌های خود کوشیدند و به تدریج پتانسیل خوبی در کشور ایجاد شد که البته هنوز هم از سطح تقاضا عقب‌تر بود. در بحث‌های فنی و تخصصی که به ویژه در زمینه چاپ و تولید لیبل IML صورت می‌گرفت، مشکلات چاپی قابل حل به نظر
می‌رسید و مدیران چند چاپخانه نیز از پیشرفت‌های خود در این زمینه سخن می‌گفتند.
ولی مشکلی که تا همین اواخر لاینحل ماند- و هنوز هم خبری موثق درباره باز شدن گره کور آن شنیده نشده- دایکات و ساخت قالب برش لیبل‌ها بود.
به هر حال تا دو سال گذشته این نام‌ها در عرصه تولید ظروف IML مطرح بودند: 
- ایحا گستر شمال 
- پایا پلاست زرین 
- پترو پلاستیک تبریز 
- پلیمر پک پارس 
- پیکره 
- تهران تولید
- رمزینه برچسب
- فرسگال پلاست
- کرد پلیمر 
اما طی یکی دو سال اخیر سرمایه‌گذاری‌هایی در این رشته صورت گرفته و آن طور که از آگهی‌ها و اعلان‌های چاپ شده در نشریات چاپ و بسته‌بندی دریافت می‌شود، ‌شرکت‌های فعال و تازه نفسی در رشته IML پا به میدان گذاشته‌اند:
-     آوند پلاستیک مشهد
-      رز پلاستیک تهران
-      صدرا جام پلاست تهران
-      نیکان پلاستیک کرمانشاه
-      شرکت نفت سپاهان اصفهان
در اینجا با مدیر یکی از این شرکت‌ها به گفت‌وگو نشسته‌ایم، تا از این رهگذر با آخرین وضعیت تولید لیبل و ظروف IML و روند آن در کشور باخبر شویم.
 
 
شرکت پولاد از چه سالی فعالیت در زمینه تولید ظروف IML را شروع کرده و اکنون به چه قابلیت‌هایی دست یافته است؟
شرکت پولاد از سال 1388 کار تولید ظروف IML را برای بسته‌بندی ظروف نیم لیتری پنیر آغاز کرد. در نمایشگاه ایران پلاست امسال، دو دستگاه تزریق برای تولید IML دور بدنه، کف و در ظروف بسته‌بندی عرضه شدند.
این دو ماشین تزریق 2 حفره‌ای (cavity)، همراه با ربات و قالب هستند و برای بسته‌بندی ظروف یک لیتری یا هزار سی سی لبنیات مانند بستنی و پنیر به کار می‌روند.
درب این ظروف آب بند و گاز بند است و دستگاه قابلیت تولید IML برای کف و دور یا به عبارتی (1+4) طرف ظرف را به صورت همزمان داراست.
 
آیا لیبل‌های خود را از داخل تهیه می‌کنید؟ 
خیر، از کشورهایی مانند ترکیه و تایوان و کشورهای جنوب شرق آسیا تهیه می‌کنیم. به طور معمول ما طرح مد نظرمان را از طریق ایمیل برای آنها (بیشتر کشور ترکیه) می‌فرستیم و آنها هم لیبل‌ها را به صورت چاپ و دایکات شده برای ما می‌فرستند.
چون حجم لیبل کم است و وزن سبکی هم دارند، به راحتی توسط هواپیما برای ما فرستاده می‌شود. 
 
آیا تا به حال به دنبال چاپ لیبل در داخل کشور رفته‌اید؟
 شرکت‌هایی در داخل به دنبال چاپ لیبل IML بوده‌اند؛ مانند ایحاگستر شمال، ولی تا جایی که من اطلاع دارم موفق به انجام این کار نشده‌اند.
این نوع چاپ لیبل، چاپ خاصی است. چون به لیبل در درون قالب شارژ الکترواستاتیک می‌دهند، باید از جوهر خاصی استفاده کرد که مواد قطبی درون آن نباشد و همچنین نوع مستربچ و گرانول آن هم باید فودگرید باشد. ضمن این‌که جنس لیبل باید با جنس بدنه و یا درب ظروف یکی باشد. به عنوان مثال اگر جنس ظرف شما BOPP (BI Oriented Poly Propylen )یا PET است، جنس لیبل شما هم باید همان باشد که البته در ایران بیشتر ظروف IML از جنس BOPP هستند. گرانول BOPP ظروف IML هم گرانول خاصی است که ما آن را از چند شرکت محدود اروپایی تهیه می‌کنیم. لیبل IML باید خصوصیات خاصی داشته باشد. به عنوان مثال ضریب انبساط آن بسیار مهم است که با BOPP بدنه یکی باشد. یعنی نه زیاد بالا و نه زیاد پایین باشد که داخل قالب چروک یا جمع (shirink) شود یا کش بیاید. همچنین انبساطش باید به صورت هموژن و یکنواخت باشد. 
 
 
 
 
لطفا درباره مراحل فرایند IML توضیح ‌دهید.
 IML در اصل از فرآیند (IMD (In Mold Decoration گرفته شده است. شما در فرآیند IMD قطعه را در داخل قالب قرار داده و روی آن فرایند تزریق را انجام می‌دهید. IMD برای قطعات مختلف در گوشی تلفن همراه، قطعات الکترونیکی، قطعات اتومبیل، قطعات تزئینی، لوازم خانه و ... کاربرد دارد. تصویر یا برند مد نظرتان را در قالب می‌گذارید و به وسیله تزریق پلاستیک آن را روی قطعه ماندگار می‌کنید.
برای IML  پس از چاپ و دایکات لیبل، آن را به وسیله پمپ مکش یا خلاء (suction)- که فشار مکش آن به اندازه‌ای تنظیم شده است که تنها یک لیبل را بردارد- لیبل را برداشته و در دیواره قالب قرار می‌دهید. برای ثابت نگه داشتن لیبل در دیواره قالب دو راه وجود دارد: یا استفاده از شارژ الکترواستاتیک و یا مکش. البته ترکیبی از هر دو روش نیز ممکن است. پس از قرار گرفتن لیبل باید فرآیند تزریق هماهنگ با آن انجام شود. به نظر من مهم‌ترین قسمت کار و به نوعی گلوگاه کار، هماهنگی دستگاه با ربات، ربات با قالب و قالب با قسمت‌های دیگر است.
باید دستگاه طوری طراحی شود که قطع و وصل شدن، به حداقل برسد. چون اگر قسمتی از سیستم مشکل داشته باشد یا با بقیه قسمت‌ها هماهنگ نباشد، کل خط تولید می‌خوابد و این ضرر بزرگی محسوب می‌شود.
 
آیا تمامی قسمت‌های این دستگاه تولید خودتان است؟
این دستگاه محصول مشترک شرکت پولاد و شرکت بوچ چین است. طراحی و مهندسی این دستگاه را ما انجام داده‌ایم و شرکت چینی به سفارش ما این دستگاه را ساخته است.
همچنین این دستگاه دارای سیستم هیدرولیک و پمپ و هیدروموتور ژاپنی و کنترل PMC اتریشی است. به هر حال هماهنگی کامل باید برای تعیین ابعاد ماشین، نوع ربات و قالب انجام بگیرد که این کار توسط ما صورت پذیرفت.
البته تخصص اصلی ما تولید ماشین‌آلات تزریق است و ماشین‌آلات ما هم قابلیت تبدیل شدن به دستگاه IML را دارند، ولی تاکنون به آن سمت حرکت نکرده‌ایم.به نظر شما مشکلات تولید IML برای صنایع مختلف کدامند؟
یکی از مشکلات تولید IML تعداد حفره‌های (Cavity) پایین سیستم تزریق و زمان‌بر بودن سیکل تولید است. تعداد نرمال و معمول حفره‌ها برای IML بین 2 تا 4 است، چون هر چقدر تعداد حفره‌ها بالاتر برود،‌ حجم دستگاه باید بزرگ‌تر شود و پیچیدگی‌های سیستم در قسمت ربات‌ها و کنترل‌کننده‌ها سخت می‌شود. ضمن این‌که اگر خطایی در فرآیند رخ دهد، امکان تشخیص آن سخت‌تر می‌شود و دیرتر به خطا پی می‌بریم.
چون برای این فرآیند باید کاملا ظروف را دید تا مشکلی وجود نداشته باشد، زمان سیکل تولید برای ظروف IML بین 3 تا 4  ثانیه برای ظروف سبک و کم حجم و کوچک و 15 تا 30 ثانیه برای ظروف 5 تا 10 کیلوگرمی است.
هماهنگی بین طراحی ربات، ربات‌ساز، قالب‌ساز و ماشین‌ساز می‌تواند سیکل تولید را به حداقل برساند.
الان برای نصب این دو دستگاه ما سرمایه‌گذاری بالغ بر یک میلیارد تومان لازم است و می‌توان از آنها انتظار تولید 20 تا 40 هزار ظرف IML را در شبانه‌روز داشت. شما حساب کنید این برای صنایع لبنی که تیراژ کارشان بالاست، عدد قابل ملاحظه‌ای محسوب نمی‌شود.
الان قفسه‌های سوپرمارکت بیشتر کشورها، مملو از ظروف IML است و لیبل‌های قدیمی در حال برچیده شدن است.
در کشور ما IML مثل پریفورم است که به مرور جا افتاد. فکر می‌کنم صنعت IML هم تا 6-5 سال آینده جای خود را در کشور باز کند و قفسه‌های سوپرمارکت‌ها را تصرف کند.
زیرا IML یک تبلیغ دایمی است و کیفیت آن قابل کپی‌برداری نیست و نیز می‌توان با هزینه کمی، برند و کپی‌رایت را محافظت کرد.


بازدیدها : 5262



نظرات کاربران

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است


ارسال نظر در مورد این مطلب:

نام شما : *
آدرس ایمیل : *
شماره تماس :
متن نظر : *
تشخیص امنیتی :
 


شبرنگ شب نما
اپسون

دنیای چاپ بنر
طراحی وب سایت : دیاسافت
قدرت گرفته از DiasoftCMS 3.1 2015