بهترین مقواها برای بسته بندی

بهترین مقواها برای بسته بندی

در این مطلب قصد داریم تابهترین مقواها را برای بسته بندی به شما عزیزان معرفی کنیم .

وقتی به حوزه صنعت بسته‌بندی کالا و محصولات اشاره می‌شود، کمتر کسی است که تصویر جعبه و کارتن‌های مقوایی را در ذهن خود نپذیرد!

اگرچه منابع اولیه دیگری نظیر شیشه، پلاستیک، چوب، فلز و … در این زمینه موجود هستند، اما به نظر می‌رسد که مقوا نهایتاً با قدرت برتری از دیگران، زیرا تقریباً برای بسته‌بندی هر نوع محصولی حداقل یک جعبه مقوایی به کار گرفته می‌شود.

گستردگی کاربرد مقوا نشان می‌دهد که این محصول نه تنها از لحاظ کاربرد، بلکه از لحاظ تقاضا نیز ارزش بسیاری دارد. این دلایل باعث شده‌اند تا در این مقاله، با انواع مختلف مقوای مورد استفاده در بسته‌بندی آشنا شوید، از جمله مقواهای ایندربرد، کرافت، لمینتی، دوبلکس و کارتن. اگر کسب و کار شما به این صنعت وابسته است یا به این موضوع علاقه‌مندید، به ما بپیوندید تا تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مقوای ایندربرد

مقوای ایندربرد، یا مقوای بهداشتی، در صنعت بسته‌بندی محصولات دارویی، بهداشتی، آرایشی، و خوراکی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع مقوا به دلیل قیمت مناسب و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، همواره توجه فعالان این حوزه را به خود جلب کرده است.

از ویژگی‌های بارز مقوای ایندربرد می‌توان به دوام و مقاومت آن اشاره کرد. این مقوا دارای لایه‌های پالپ سفید رنگ در هر دو طرف خود است و این امکان را فراهم می‌کند که بر روی سطح آن چاپ و طراحی با کیفیت بالا صورت بگیرد. این مقوا با تأیید سازمان بهداشت کشور، به عنوان متریال مناسب برای بسته‌بندی محصولات بهداشتی، غذایی و آرایشی شناخته شده است.

یکی از ویژگی‌های جالب این مقوا این است که دارای یک سطح براق و یک سطح مات است که بر روی سطح براق آن عملیات چاپ و طراحی انجام می‌شود.

ویژگی‌های اصلی مقوای ایندربرد عبارتند از:

1. عدم تغییر شکل هنگام قرار گرفتن محصولات مختلف درون جعبه‌های تولید شده با این مقوا.
2. امکان تولید انواع مقوای مخصوص بسته‌بندی ایندربرد در اندازه و ضخامت‌های مختلف.
3. امکان چاپ طرح‌های مختلف با ماندگاری بالا و بهترین کیفیت.
4. داشتن ماهیت بهداشتی و مطلوب.
5. استحکام و سختی بالا.
6. مناسب برای بسته‌بندی محصولات بهداشتی و غذایی.
7. قابلیت استفاده در صنایع دیگر با شرط استفاده از مواد اولیه بازیافتی در تولید آن.

مقوای کرافت

مقوای کرافت، که از خمیر پالپ تهیه و تولید می‌شود، به عنوان یکی از پرکاربردترین مقواها در زمینه بسته‌بندی محصولات شناخته می‌شود و برخی از ویژگی‌های بارز آن عبارتند از تنوع رنگی، که رنگ قهوه‌ای روشن آن جلب توجه بیشتری دارد، و مقاومت و استحکام بالا در برابر ضربه و کشش.

این مقوا دارای خاصیت زیست تخریب‌پذیر بوده و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب برای بسته‌بندی محصولات غذایی، وسایل زینتی، میوه، خوراک حیوانات، کارت ویزیت، ساک، پاکت و … محسوب می‌شود.

ارزش افزوده این مقوا در حفظ کیفیت و سلامت مواد خوراکی و غیر خوراکی نیز آشکار است. توجه به این نکته ضروری است که در چاپ رنگ‌های روشن بر روی مقوای کرافت قهوه‌ای، برخی محدودیت‌ها وجود دارد که ممکن است تأثیر منفی داشته باشد. البته این مشکل در مورد مقوای بسته‌بندی کرافت رنگی وجود ندارد.

موارد زیر بخشی از مزایای این مقوا می‌باشند:

1. مقاوم در برابر کشش و پارگی.
2. دوستدار محیط زیست با قابلیت بازیافت پذیری.
3. ابعاد و ضخامت‌های متنوع.
4. ظاهر شیک و زیبا.
5. مؤثر در حفظ کیفیت و سلامت مواد خوراکی.
6. قابلیت استفاده برای بسته‌بندی انواع محصولات خوراکی و غیر خوراکی.

مقوای لمینتی

مقوای لمینتی با ویژگی‌های منحصر به فرد خود گزینه‌ی برتر برای افزودن جلوه‌ای شیک و فانتزی به محصولات شماست.

این نوع مقوا، در پروسه تولید خود، یک لایه محافظتی از جنس پلاستیک، گلاسه یا کاغذ را روی سطح مقوا چسبانده و نه تنها زیبایی بسته‌بندی را افزایش می‌دهد، بلکه دوام و استحکام آن را بهبود می‌بخشد و به میزان زیادی از نفوذ رطوبت به داخل کارتن جلوگیری می‌کند.

جعبه‌های لمینتی به انواع مختلفی از جمله سینگل فیس، سه لا و پنج لا تقسیم می‌شوند، که هرکدام از آنها کارآیی خاص خود را دارند.

به عنوان مثال، کارتن لمینتی ۵ لایه بهترین انتخاب برای بسته‌بندی محصولات صادراتی است. از این نوع مقوا برای بسته‌بندی انواع محصولات از جمله میوه، خرما، کیک و کلوچه، نوشیدنی، وسایل الکترونیکی، لوازم خانگی و … استفاده می‌شود.

بعضی از ویژگی‌های مهم مقوای لمینتی عبارتند از:

1. دارای قابلیت تجدید پذیری.
2. عدم محدودیت در انواع چاپ و طراحی.
3. افزایش دوام و ماندگاری جعبه به دلیل استفاده از لایه پوششی لمینتی.
4. جلوگیری از نفوذ گرد و‌غبار و رطوبت به داخل بسته.
5. مناسب برای انواع بسته‌بندی، به ویژه برای محصولات فانتزی و حساس.

 

مقوا دوبلکس (مقوا دوپلکس)

مقوا دوپلکس، با استفاده از سه لایه‌ مغزی، پلی اتیلن و رویی، به عنوان یک نوع مقوا مخصوص بسته‌بندی تولید می‌شود. لایه‌های مغزی و پلی اتیلن ثابت هستند، در حالی که لایه رویی به تناسب نوع محصول و کاربرد متغیر است. از مواد متنوعی نظیر سلفون، کاغذ تحریر، پلی استر، OPP LWC، کاغذ سوپر، کاغذ کرافت و لمینت متالایز برای لایه رویی استفاده می‌شود.

این نوع مقوا دارای انواع مختلفی مانند دورو سفید، دورو کرافت، یک رو کرافت، یک رو سفید و … است که بر اساس نیاز خریداران می‌تواند سفارش داده شود. مقوای دوپلکس به عنوان یک گزینه ایده‌آل برای بسته‌بندی محصولات کوچک و نیازمند به کارتن بندی محکم و مقاوم مطرح است. علاوه بر بسته‌بندی محصولات مختلف، این نوع مقوا می‌تواند برای بسته‌بندی سیگار، کبریت و … نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی‌های مقوای دوپلکس عبارتند از:

1. بافت نسبتاً ظریف.
2. مقاوم در برابر فشار و ضربه.
3. قابلیت چاپ با کیفیت بالا حتی برای طرح‌های ظریف.
4. مقاومت نسبتاً مطلوب در برابر نفوذ رطوبت.
5. مناسب برای انواع بسته‌بندی، به ویژه محصولات کوچک.
6. قابلیت عرضه به صورت شیت و رول.

 

ورق کارتن

ورق کارتن به عنوان پایه اصلی بسته‌بندی، از ترکیب کاغذ و خمیر سه لایه‌ای به بالا تولید می‌شود. لایه‌های زیری و بالایی صاف بوده و لایه وسطی چین‌دار است. این ورق کارتن از ترکیب کاغذهای مختلف و ورق‌های بازیافتی به وجود می‌آید و انواع مختلفی مانند ورق کارتن سه لایه، ورقن کارتن پنج لایه، ورق کارتن هفت لایه و … دارد.

کیفیت، وزن و ضخامت کارتن به جنس و تعداد لایه‌های کاغذی موجود در آن بستگی دارد. در تولید کارتن از عایق‌هایی به نام اسم فلوت استفاده می‌شود که دارای کلاس‌های متفاوتی از جمله فلوت B،A،C، E و F هستند. به عنوان مثال، کارتن فلوت A با ضخامت ۴ تا ۷ میلی‌متر یک نوع مقوای مستحکم برای بسته‌بندی اسباب کشی، محصولات پستی و … محسوب می‌شود.

کارتن فلوت B با حدود ۴۹ کنگره، معمولاً برای بسته‌بندی مواد غذایی و چای استفاده می‌شود. کیفیت بالای کارتن فلوت C آن را مناسب برای کارتن‌کردن محموله‌های کشتی و کالاهای سنگین می‌سازد. کارتن‌های فلوت E نیز در بسته‌بندی محصولات دارویی و غذاهای فست فودی استفاده می‌شوند.

کارتن فلوت F به دلیل ظاهر شکیل و زیبا، بیشتر برای جعبه‌های لوکس عطر، دکوری و موارد شبیه به این مورد استفاده می‌شود. ورق کارتن در صنعت بسته‌بندی از مزایای قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه، دوستدار محیط زیست و ارائه محافظت مطمئن برای بسته‌بندی انواع محصولات برخوردار است. همچنین، این نوع ورق دارای ابعاد، ضخامت و اندازه‌های مختلفی است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین آگهی ها

بالا