بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران

بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران

نشست خبری انتخاب آثار چاپی برتر بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران امروز (۷ آذرماه) با حضور محسن یگانه کاری دبیر جشنواره و رضا نورایی مسئول کمیته داوران و با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

محسن یگانه کاری دبیر بخش مسابقات آثار چاپی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران در ابتدای این مراسم در واکنش به انتقاداتی که نسبت به وزارت ارشاد به منظور عدم برگزاری جشنواره چاپ در روز ملی صنعت چاپ می شود، اظهار داشت: روز صنعت چاپ یک مناسبت در تقویم کشور است که برای بزرگداشت این صنعت درنظر گرفته شده است؛ از این رو هر بخش از فعالان این حوزه که تعلق و تخصصی دارند می توانند برای تکریم این روز فعالیتی داشته باشند و مانعی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: جشنواره ملی صنعت چاپ یک رویداد است که یک آغاز و یک پایان دارد، آنچه برای ما اهمیت دارد این است که بتوانیم با تکیه بر نتایج گزینش های جشنواره های استانی، برترین های سراسری و ملی را انتخاب کرده و به درستی معرفی کنیم. اگر قرار باشد تمام جشنواره های استانی همچنین اختتامیه آن در همان روز یازده شهریور برگزار شود، دستیابی به چنین هدفی محقق نخواهد شد.

یگانه کاری تصریح کرد: برخی از دوستان برای اثبات اینکه برگزاری جشنواره در روز یازده شهریور شدنی است، دست به گزینش های عجولانه ای زدند که نسبت به آنها انتقاداتی هم مطرح شد. البته ما تلاش و اقدامات این دوستان را ارج می نهیم و از آنها تشکر می کنیم اما اعتقاد ما بر این است که روز صنعت چاپ یک مناسبت و جشنواره ملی صنعت چاپ یک رویداد است که باید با دقت و صبر برگزار شود.

دبیر بخش مسابقات آثار چاپی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران درباره بخش های مختلف این جشنواره اذعان داشت: انتخاب فعالان برتر یکی از بخش های این جشنواره است که شامل پیشکسوتان، کارآفرینان و دیگر گروه های فعال در این صنعت می شود. بخش علمی و فرهنگی جشنواره شامل برگزاری میزگرد، سمینار و کارگاه های آموزشی می شود. انتخاب آثار برتر جشنواره سومین بخش این رویداد است که تمرکز ما امروز بر روی این بخش است. یک بخش انتخاب آثار برتر شامل مطبوعات و کتاب می شود که «نشان شیرازه» نام دارد و بخش دیگر هم به بحث بسته بندی و تبلیغات مربوط می شود که برگزاری هر دو به صورت دو سالانه است.

وی ادامه داد: گروه های مخاطب ما در بخش بسته بندی و تبلیغات شامل تمامی واحدهای چاپی پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ همچنین طراحان گرافیک، کانون های تبلیغاتی، مدیران پروژه های چاپی و سفارش دهندگان کارهای چاپی مانند تولیدکنندگان محصولات غذایی، دارویی و غیره می شود که این عزیزان می توانند آثار خودشان را باتوجه به شرایطی که در فراخوان قید شده است به منظور داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

یگانه کاری اظهار داشت: در این زمینه انتظار داریم که ادارات کل وزارت ارشاد در استان ها، اتحادیه های حوزه های چاپ و انجمن های صنفی همکاری های لازم را به منظور مشارکت اعضایشان در بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران انجام بدهند. ما هم سعی می کنیم به صورت انفرادی با گروه های ذکر شده ارتباط برقرار کنیم. فرآیند کار در دبیرخانه هم به این شکل است که پس از اعلام فراخوان و ارسال آثار به دبیرخانه، آنها کدبندی شده و بدون مشخص شدن هویت صاحب اثر در مسیر داوری قرار خواهد گرفت. پس از اتمام داوری نیز، نتایج در مراسم اختتامیه اعلام عمومی خواهند شد.

کیفیت آثار چاپی، اساس داوری ها

بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایراندر ادامه نشست خبری انتخاب آثار چاپی برتر بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران رضا نورایی مسئول کمیته داوران جشنواره اظهار داشت: کمیته داوری در چنین رویدادهایی تضمین کننده کیفیت رقابت است. تلاش ما هم بر این است که این فرآیند به صورت استاندارد انجام شود و به هیچ وجه دچار انحراف از سیستم کاری نشویم. اساس کار در داوری کیفیت آثار چاپی است و به جای توجه به اثرگذاری و نتیجه آثار به فرآیندها توجه می کنیم.

وی ادامه داد: داوران بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران متشکل از سی نفر هستند که متخصصان رشته های مختلف صنعت چاپ هستند که تسلط روی بخش های مختلف چاپ، پس از چاپ و پیش از چاپ دارند. در سال های گذشته معیارهای داوری با حضور ۶۰ متخصص چاپ تعیین شده بود که ما در داوری های خود از این دستاورد بهره می گیریم. همچنین مستندسازی و گزارش نویسی جلسات داوری براساس «آیین نامه گردش کار داوری» انجام می شود.

نورایی اذعان داشت: در فراخوان جشنواره گروه بندی آثار مشخص نشده است چراکه ما معتقدیم برخی آثار دوره ای هستند یعنی ممکن است در بخش آثار چاپی به توفیق رسیده باشند اما در چهارچوب این گروه ها نگنجند بنابراین ما گروه بندی های قدیمی که شامل ۴۰ شاخه می شوند را داریم اما درکنارش به همه آثار اجازه شرکت در این رویداد را خواهیم داد. تنها برای ارسال آثار شرط سال تولید را قید کرده ایم که باید مربوط به سال ۱۴۰۰ به بعد باشد و پیش از این در جشنواره دیگری شرکت نکرده باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: بسته بندی، تبلیغات، اوراق امنیتی و چاپ صنعتی و فرآیند عملیات تکمیلی دسته بندی هایی است که در بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران صورت گرفته است و محصولات مختلف در زیر گروه این رشته های اصلی قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است که همراه با مراسم اختتامیه جشنواره، نمایشگاه آثار برگزیده نیز برپا خواهد شد. بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران

لازم به ذکر است شرکت کنندگان می توانند به صورت برخط نسبت به ثبت نام اثر و توضیحات مربوطه در پایگاه الکترونیکی دبیرخانه به نشانی irprint.farhang.gov.ir اقدام کنند.

گفتنی است مهلت ارسال آثار از ۲۸ آبان تا ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲ خواهد بود و داوری آثار نیز از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه برگزار می شود. مراسم معرفی برندگان و مراسم اهدای جوایز بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران در روز ۲۸ آذرماه برگزار خواهد شد.

منبع: چاپ و نشر

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین آگهی ها

بالا