کاربردهای سئو: از بهینه‌سازی تا افزایش ترافیک وب‌سایت

کاربردهای سئو: از بهینه‌سازی تا افزایش ترافیک وب‌سایت

افزایش چشمگیر تعداد وب‌سایت‌ها و رقابت‌های فزاینده در زمینه کسب‌وکار و برندسازی در فضای مجازی، فعالان این حوزه را بر آن داشته است تا برای افزایش دیده‌شدن خود تلاش بیشتری کنند. در این راستا، رعایت اصول سئو (بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو) به‌عنوان یک ضرورت برجسته مطرح شده است. اما سئو چیست؟ اهمیت و مزایای آن چه هستند؟ چگونه کار می‌کند و چه تأثیری بر معماری وب‌سایت دارد؟ در این مقاله به تفصیل به این مسائل خواهیم پرداخت.

 تعریف سئو

سئو چیست و چرا در حال حاضر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟ این موضوع به یک بحث مهم در طراحی سایت و کسب‌وکارهای اینترنتی تبدیل شده است.

عمل بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو در اینترنت است. سئو به تکنیک‌هایی اشاره دارد که باعث می‌شوند وب‌سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند. سئو باعث می‌شود تا وب‌سایتتان برای افرادی که به دنبال محصولات و یا خدمات شما هستند به‌راحتی از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ پیدا شود. در حقیقت سئو فرآیند بهبود کیفیت و کمیت ترافیک وب‌سایت یا یک صفحه وب از موتورهای جستجو است.

جستجوی پولی، بازاریابی موتور جستجو، SEM یا پرداخت به ازای هر کلیک PPC است. ازآنجایی‌که جستجو یکی از راه‌های مهم و اصلی‌ در یافتن محتوای موردنظر خود در فضای اینترنت است رتبه‌بندی بالاتر در موتورهای جستجو می‌تواند باعث افزایش ترافیک یک وب‌سایت شود.

نحوه عملکرد

موتورهای جستجو مانند گوگل از خزنده‌های مختلفی (Crawler)برای جمع‌آوری اطلاعات درباره محتواهایی که در اینترنت وجود دارند، استفاده می‌کنند. خزنده از یک صفحه وب شناخته شده شروع می‌شود و پیوندهای داخلی به صفحات آن سایت و همچنین پیوندهای خارجی به صفحات سایر سایت‌ها را دنبال می‌کند.

موتورهای جستجو یک و یا مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها و قواعد مختلف برای تعیین اینکه چه صفحاتی را برای هر جستجو نشان دهند، استفاده می‌کنند. این نتایج به‌دست‌آمده می‌توانند شامل صفحات وب مختلف و پر از متن، مقاله‌های جدید خبری، ویدیوهای آموزشی و ورزشی، تصاویر و محتواهای دیگر باشند. الگوریتم‌های سئو بسیار پیچیده هستند و روزبه‌روز در حال به‌روز شدنند. این الگوریتم‌ها تعداد بسیار زیادی فاکتور برای تعیین رتبه‌بندی SERP وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرند؛ اما بااین‌حال، به‌طورکلی سه معیار اصلی وجود دارد که موتورهای جستجو برای تعیین کیفیت یک سایت و نحوه رتبه‌بندی آن را ارزیابی می‌کنند:

کلمات در سئو بسیار قدرتمند هستند و نقش بسیار مهمی در رتبه‌بندی آنلاین شما دارند. کلمات کلیدی به‌طورمعمول کلمات و یا عباراتی هستند که افراد برای پیدا کردن آنچه به دنبالش هستند از آن‌ها استفاده می‌کنند. کلمات کلیدی باید موردتحقیق و بررسی قرار گرفته و به‌صورت استراتژیک در محتوای شما قرار گیرند تا کیفیت محتوایتان را بالا ببرند.

کلمات کلیدی یکی از دلایلی هستند که شما برای کسب‌وکار خود به سئو نیاز دارید. مشتریان بالقوه از کلمات یا عبارات خاصی برای جستجوی محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند. اگر محتوای شما حاوی کلمات و عباراتی باشد که توسط مشتریان استفاده می‌شود، دید خود را افزایش می‌دهید زیرا به‌طور خاص با استفاده از کلمات کلیدی مناسب پاسخ‌های کاربران خود را به آن‌ها ارائه خواهید داد.

لینک‌ وب‌سایت‌ها نقش کلیدی در تعیین رتبه یک سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو دارند. دلیل آن این است که یک لینک باعث افزایش اعتبار یک محتوا و وب‌سایت می‌شود. سایت‌هایی که از بسیاری از سایت‌های دیگر لینک می‌گیرند، ازنظر موتورهای جستجو معتبر هستند.

کسب‌وکارهایی که قصد دارند در فضای اینترنت به موفقیت برسند باید در موتورهای جستجو قابل‌مشاهده باشند. تولید محتوای باکیفیت و به‌روز یکی از راه‌های افزایش ترافیک و بهبود سئو سایت است. موتورهای جستجو علاوه بر نگاه کردن به پیوندها، محتوای یک صفحه وب را نیز تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا تعیین کنند که آیا این صفحه برای هر عبارت جستجوی خاصی مرتبط است یا خیر. بخش بزرگی از سئو در ایجاد محتوایی است که کلمات کلیدی که کاربران موتورهای جستجو سرچ می‌کنند را هدف قرار می‌دهد.

ساختار صفحه

ساختار صفحه یکی دیگر از معیارهای مهم در رتبه‌بندی و سئو سایت است. صفحات اینترنت در HTML نوشته می‌شوند به همین دلیل است که ساختار کد HTML تأثیر زیادی بر رتبه‌بندی و سئو سایت می‌گذارد. افزودن کلمات کلیدی مرتبط در عنوان، لینک‌ها و همین‌طور بقیه قسمت‌های سایت برخی از اقداماتی است که افراد باید برای بهینه‌سازی و بهبود سئو سایت خود انجام دهند. فرآیند بهینه‌سازی موتور جستجو بهینه‌سازی تمامی این اجزا را برای بهبود رتبه سایت شامل می‌شود.

اهمیت سئو

سئو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه به افزایش دید آنلاین کسب‌وکار شما کمک بسیار زیادی می‌کند. تبلیغات پولی و رسانه‌های اجتماعی نیز به دیده شدن شما کمک می‌کنند؛ اما زیبایی سئو این است که اگر به‌درستی تنظیم شود، می‌تواند به‌مرورزمان و به‌صورت رایگان باعث افزایش ترافیک سایت شما شود؛ بنابراین، سئو و بهینه‌سازی موتور جستجو، ترافیک طبیعی و بدون تبلیغ را به سایت شما می‌آورد. اگر صفحات باکیفیتی را منتشر کنید که به درخواست کاربر پاسخ می‌دهند، می‌توانند در بالای SERP ظاهر شوند.

سئو باعث می‌شود که مخاطبان هدف شما وب‌سایتتان را در یک جستجوی مرتبط پیدا کنند. اگرچه میلیاردها کاربر در اینترنت وجود دارند و تریلیون‌ها جستجو در هر ثانیه انجام می‌شود، با استفاده از SEO، صاحب وب‌سایت می‌تواند مطمئن شود که محتوای آن‌ها برای افراد مرتبط قابل‌مشاهده است. هرکسی که صاحب یک وب‌سایت است یا در حال ایجاد محتوا است، اگر می‌خواهد کارش توسط افرادی که احتمالاً آن را به‌صورت آنلاین جستجو می‌کنند دیده شود، باید از SEO در توضیحات ویدیو، عنوان پست وبلاگ و نام تصاویر خود استفاده کند.

مزایای سئو

بهینه‌سازی موتور جستجو و سئو دارای مزایای زیادی است. همین‌طور یک امری ضروری برای بالا بردن ترافیک سایت به‌صورت طبیعی و بهبود کسب‌وکار در وب است؛ اما چندین مزیت دیگر را نیز برای سایت شما فراهم می‌کند:

  •  اعتماد و اعتبار ایجاد می‌کند

سایت‌هایی که رتبه بالایی در SERP دارند، جزو بالاترین کیفیت و قابل‌اعتمادترین در نظر گرفته می‌شوند. نتایج نشان داده شده در صفحه اول مرتبط‌ترین هستند و درنتیجه اعتبار بیشتری برای کسب‌وکار یا وب‌سایت ایجاد می‌کنند. داشتن محتواهای خوب و به‌روز در سایت و همچنین تجربه کاربری مناسب به سئو سایت کمک بسیار زیادی می‌کند.

  •  مزیت رقابتی فراهم می‌کند

هنگامی‌که قواعد سئو خوب و به‌طور منظم رعایت شوند سایت‌هایی که بیشتر آن را رعایت می‌کنند همیشه در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل خواهند ماند. بسیاری از کسب‌وکارها احساس می‌کنند که نمی‌توانند در صفحه اول یک نتیجه جستجو قرار گیرند؛ اما اگر یک کسب‌وکار پشتکار داشته باشد و همیشه قواعد سئو را رعایت کند قطعاً از رقبای خود پیشی خواهد گرفت.

  •  از بازاریابی محتوا پشتیبانی می‌کند

با داشتن فهرستی از کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی و ایجاد محتوا در اطراف آن کلمات کلیدی، کاربران می‌توانند اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنند. درواقع محتوا و سئو با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. یک سایت با ایجاد محتوای مفید و باکیفیت که در آن کلمات کلیدی بهینه شده است، رتبه بهتری خواهد داشت.

  •  سئو تجربه کاربر را بهینه می‌کند

تجربه کاربری یک بخش ضروری در بهینه‌سازی و سئو و یک عنصر مهم رتبه‌بندی گوگل است. کاربران همیشه انتظار دارند تا با صفحات جدید و بهینه شده مواجه شوند. اگر یک بازدیدکننده با یک سایت بهینه نشده روبرو شود و با وب‌سایتی مواجه شود که تجربه کاربری ضعیفی مانند ناسازگاری تلفن همراه یا انبوهی از پنجره‌های مزاحم را دارد احتمالاً در عرض چند ثانیه آن را ترک می‌کند.

چه کسانی به خدمات حرفه‌ای سئو نیاز دارند؟

خدمات حرفه‌ای سئو که برای بهینه‌سازی سایت انجام می‌شود، باید به‌صورت مستمر باشد. شما اگر می‌خواهید نتیجه مناسبی از رتبه‌بندی وب‌سایت خود دریافت کنید باید سئوسازی برای وب‌سایت خود را به‌صورت حرفه‌ای انجام دهید. سئو داخلی و سئو خارجی ازجمله تکنیک‌های بسیار مهمی هستند که باید برای بهینه‌سازی سایت به کار گرفته شوند. سئوکاران به هر یک از خدمات درون وب‌سایت که جهت افزایش ترافیک انجام می‌شود اهمیت زیادی می‌دهند. شما می‌توانید برای وب‌سایت‌های خود تکنیک‌های خاص سئو را به کار بگیرید تا سریع‌تر نتیجه لازم را دریافت کنید. استفاده از بهترین کلمات کلیدی روی رتبه‌بندی وب‌سایت نقش بسیار مهمی دارد.

مهم‌ترین خدمات حرفه‌ای سئو

برخی از اصلی‌ترین خدمات حرفه‌ای سئو که باید برای رتبه‌بندی سئو رعایت شود عبارت است از:

هر یک از شرکت‌هایی که خدمات سئو حرفه‌ای ارائه می‌دهند دارای خدمات حسابرسی هستند. این بخش ارائه‌دهنده سرویس‌ها و خدماتی است که استراتژی فعلی وب‌سایت شما را بررسی می‌کند. درصورتی‌که استراتژی سئو برای سایت خود راه‌اندازی نکرده‌اید باید به این بخش توجه کنید. حسابرسی سئو به‌گونه‌ای است که سایت شما را بررسی و ارزیابی می‌کند. اینکه وب‌سایت در کدام قسمت برتری دارد و در کدام قسمت می‌توانید وب‌سایت را ارتقا دهید بسیار مهم است.

با استفاده از ابزارهای رایگان که مربوط به بررسی سئو سایت هستند شما می‌توانید حسابرسی سئو را انجام دهید. دقت داشته باشید که اگر مدیران وب‌سایت‌ها در ابتدا وضعیت وب‌سایتشان را بررسی نکنند نمی‌توانند کارایی لازم را از وب‌سایت دریافت کنند. حسابرسی سئو نشان می‌دهد که آیا وب‌سایت‌ها می‌خواهند استراتژی سفارشی ایجاد کنند یا نمی‌خواهند.

  •  تجزیه‌وتحلیل رقبا

تجزیه‌وتحلیل رقبا یکی دیگر از خدمات حرفه‌ای سئو است. این مسئله مهم نیست که صنعتتان چه میزان قوی است. برای اینکه صنعت خود را قوی نگه‌دارید باید رقبایتان را ازنظر عملکردی که دارند تجزیه‌وتحلیل کنید. با تجزیه‌وتحلیل کردن رقبای خود به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید. بعدازاینکه رقبایتان را شناسایی کردید باید یک استراتژی آگاهانه و مناسب انتخاب کنید تا ضعف و قدرت رقبایتان را بشناسید. بهتر است که با رقبای خود وارد معامله شوید تا استراتژی موفق آن‌ها را بررسی کنید.

  •  استراتژی سفارشی برای سئو سایت

استراتژی سفارشی یکی دیگر از خدمات حرفه‌ای سئو است. درواقع استراتژی سفارشی، بازده سرمایه‌گذاری‌تان را به حداکثر می‌رساند. اگر شما یک استراتژی سفارشی مشخص‌شده‌ای را برای بازدیدها و تماس‌ها در نظر بگیرید، می‌توانید سئو وب‌سایت خود را تقویت کنید. اگر شما استراتژی سفارشی خاصی را برای بهینه‌سازی سایت به کار بگیرید می‌توانید ازنظر الگوریتم‌های گوگل رتبه بهتری به دست آورید. اگر یک روش خاص را برای بهینه‌سازی وب‌سایت به کار بگیرید، می‌توانید در صدر نتایج گوگل، وب‌سایتتان را به کاربران نشان دهید. انواع شرکت‌ها با استفاده از استراتژی سفارشی می‌توانند واقعی‌تر به نظر برسند.

  •  بهینه‌سازی خارج از صفحه

زمانی که شما می‌خواهید روی خدمات سئو سازی وب‌سایت سرمایه‌گذاری کنید، پکیجی را انتخاب خواهید کرد که بهینه‌سازی خارج از صفحه دارد. این امکانات به‌گونه‌ای است که به رتبه سئو کمک زیادی می‌کند. به‌طورکلی شما باید به‌خوبی بدانید که این سبک از سئو روی بهینه‌سازی خارج از وب‌سایت شما تأثیر زیادی می‌گذارد. دریافت بک‌لینک‌های معتبر از سایت‌هایی که ارزشمند هستند رتبه شما را در نتایج جستجو بالاتر خواهد برد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد بک‌لینک‌های باکیفیت اهمیت دارد این است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اعتبار وب‌سایت خود را بالاتر ببرید. هر یک از خدماتی که مربوط به بهینه‌سازی خارج از صفحه است را طبق اصول سئو خارجی باید بررسی کنید. افرادی که سئو کار هستند در زمینه سئو داخلی و خارجی تخصص زیادی دارند. آن‌ها می‌توانند بهینه‌سازی خارج از وب‌سایت را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد خدمات حرفه‌ای سئو خارج از صفحه اهمیت دارد ایجاد بک‌لینک است. شما اگر به وب‌سایت‌های معتبر لینک سایت خود را ارائه دهید می‌توانید رتبه بالاتری در گوگل کسب کنید. درواقع وب‌سایت‌های معتبر لینک وب‌سایتتان را در بخشی از صفحه خود قرار می‌دهند تا بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری کسب کنید.

  •  بهینه‌سازی داخلی صفحه

 بهینه‌سازی داخلی صفحات یکی دیگر از خدمات حرفه‌ای سئو است. با بهینه‌سازی داخلی می‌توانید به موتورهای جستجوی این مسئله را بفهمانید که وب‌سایت شما دارای برتری‌های زیادی است. به‌روزرسانی هر یک از برچسب‌های عنوان، ایجاد نقشه سایت، تحقیق و بهینه‌سازی کلمات کلیدی، تحلیل صفحه و… ازجمله مهم‌ترین خدمات بهینه‌سازی داخلی صفحات است. بهینه‌سازی داخلی صفحات مانند بهینه‌سازی خارجی صفحه کاربرد زیادی دارد. اگر شما سئو داخلی وب‌سایت خود را تقویت نکنید نمی‌توانید رتبه بالایی در گوگل کسب کنید.

  •  گزارش‌های ماهانه

 گزارش‌های ماهانه یکی دیگر از خدماتی است که در سئو حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد. در مورد خدماتی که بهینه‌سازی شده‌اند، شفافیت بسیار مهم است. شما باید تمامی گزارش‌هایی که مربوط به سئوسازی وب‌سایتتان است را ارائه دهید. اینکه بدانید نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک و دیگر عوامل سئو تا چه اندازه است بسیار مهم است. تیم وب‌سایت شما باید پرسش‌های کاربران را پاسخ دهد. گزارش‌های توسط تیم باید به‌صورت تک‌به‌تک بررسی شود.

  •  بهینه‌سازی مستمر برای تقویت سئو سایت

 بهینه‌سازی مستمر به‌عنوان یکی دیگر از نکاتی شناخته می‌شود که در زمینه خدمات حرفه‌ای سئو اهمیت دارد. به‌طورکلی شما باید روند توسعه کسب‌وکار آنلاین خود را با بهینه‌سازی مستمر فراهم کنید. اگر بهینه‌سازی وب‌سایت خود را طبق استانداردهای پایه سئو انجام دهید می‌توانید استراتژی مناسبی را انتخاب کنید. کسب‌وکار شما باید به‌صورت پیوسته رشد کند و از رقبا عقب نماند. به همین دلیل باید کلمات کلیدی جدیدی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. اگر محتوای قدیمی وب‌سایت را به‌روزرسانی نکنید گوگل رتبه‌تان را پایین‌تر می‌آورد.

به همین دلیل باید به‌روزرسانی تمامی مطالب وب‌سایت را با استفاده از ابزارهای متفاوت انجام دهید. این اقدام موجب بالا رفتن رتبه سئو وب‌سایت می‌شود. سئوسازی وب‌سایت به‌صورت مستمر کمک می‌کند که کیفیت و ارزش هر یک از مطالب شما افزایش یابد. برای اینکه مطالب جدید را جایگزین مطالب قدیمی‌کنید بهتر است که از ابزارهای حرفه‌ای استفاده کنید. افرادی که در زمینه سئوسازی انواع سایت‌ها تخصص دارند می‌توانند در کمترین بازه زمانی محتوای شما را به‌روزرسانی کنند. برای به‌روزرسانی کلمات کلیدی و مطالب متفاوت، نیاز است که مرتبط بودن هر یک از بخش‌های سایت را به‌خوبی بررسی کنید.

چطور سایت را سئو کنیم

چطور سایت را سئو کنیم؟ و اینکه سئو چیست؟ موضوعاتی هستند که امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. برای درک موضوع لازم است بدانید موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و دیگران چگونه کار می‌کنند. تصور کنید، تعداد زیادی وب‌سایت وجود دارد که همه آن‌ها دارای موضوعات مشابهی هستند.

هنگامی‌که یک وب‌سایت ایجاد می‌کنید، ربات‌های موتور جستجو وب‌سایت شما را می‌خزند تا اطلاعاتی که در آن وجود دارد را بررسی کنند و بر اساس آن فهرست خود را ایجاد می‌کنند تا در نتایج جستجوی مرتبط افراد ظاهر شوند. سئو به فرآیند بهتر کردن سایت شما در بهینه‌سازی موتورهای جستجو اشاره دارد.

اگر وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه نکنید، در معرض خطر از دست دادن مشتریان بالقوه در مقابل رقبای خود هستید زیرا وب‌سایت‌های آن‌ها در نتایج موتورهای جستجو بالاتر از وب‌سایت شما ظاهر می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از ترافیک جستجوهای گوگل به وب‌سایت‌هایی می‌رود که در سه نتیجه جستجوی اول ظاهر می‌شوند.

اهمیت سئو

بهینه‌سازی سئو سایت برای بازاریابان بسیار مهم است. هنگامی‌که صفحات وب خود را ازجمله پست‌های وبلاگتان را بهینه می‌کنید، وب‌سایت خود را برای افرادی که از موتورهای جستجو (مانند گوگل) برای یافتن محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند، قابل‌مشاهده‌تر می‌کنید. ایجاد یک معماری قوی سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را به‌سرعت و به‌راحتی فهرست کنند. مهم‌تر از آن سئو همچنین تجربه خوبی از استفاده از سایت شما را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند و به افزایش بازدید سایت کمک بسیار زیادی می‌کند. شایان‌ذکر است که گوگل به‌طور فزاینده‌ای به تجربه کاربری توجه می‌کند.

نکاتی که باید در سئو سایت رعایت کنید

برای سئو سایت قوانین زیادی از سمت موتورهای جستجو ازجمله گوگل در نظر گرفته شده است که برای رسیدن به رتبه خوب در بین رقبای خود موظف به انجام آن‌ها هستیم. برخی از موارد مهم سئو سایت در ادامه آورده شده است.

  • تصاویر خود را بهینه (سئو) کنید

تصاویر بخش زیادی از وب را اشغال می‌کنند؛ بنابراین مهم است که مطمئن شوید که برای موتورهای جستجو بهینه شده‌اند. شما باید یک محدودیت کلی در اندازه و ابعاد فایل در CMS (سیستم مدیریت محتوا) یا آپلودکننده خود داشته باشید. هنگامی‌که تصاویر خود را در اینترنت آپلود می‌کنید باید نام‌های مناسبی داشته باشند، افزودن کلمات کلیدی به سئوی تصویر نیز کمک می‌کند. در نهایت، تگ‌های alt را فراموش نکنید آن‌ها در بهینه‌سازی وب‌سایت و سئوی شما مهم هستند. کلمات کلیدی را در جایی که مناسب است اضافه کنید اما آن‌ها را اسپم نکنید زیرا ممکن است برای آن جریمه شوید.

  •  محتوای مرتبط و سئو شده منتشر کنید

محتوای معتبر و باکیفیت، مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار رتبه‌بندی موتورهای جستجوی صفحات اینترنتی است و هیچ جایگزینی برای محتوای عالی وجود ندارد. محتوای باکیفیتی که به‌طور خاص برای کاربر موردنظر شما ایجاد می‌شود، ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهد و اعتبار و ارتباط سایت شما را بهبود می‌بخشد. سعی کنید مهارت‌های محتوانویسی خود را به‌خوبی تقویت کنید.

  • سایتی با ارزش لینک داشته باشید

یک صفحه وب با محتوا زیبا و یونیک شده به کاربران سایت کمک می‌کند تا آنچه که به دنبال آن هستند را راحت‌تر پیدا کنند. این امر به‌احتمال‌زیاد لینک‌هایی را از وب‌سایت‌های دیگر جذب کند که بهینه‌سازی موتور جستجوی شما را بهبود می‌بخشد. با افزودن پیوندهای مرتبط در متن، اعتبار و سئو سایت خود را بهبود بخشید. به‌جای داشتن پیوندهای تکراری سعی کنید از لینک‌های داخلی و خارجی متفاوت در متون خود استفاده کنید. استفاده ازURL های متفاوت در محتواهایتان برای گوگل ارزش زیادی دارد و گوگل رتبه‌بندی وب‌سایت شما و همچنین رتبه‌بندی صفحه‌ای که به آن پیوند می‌دهید را بهبود می‌بخشد. این امر باعث بهینه‌سازی وب‌سایت و موتورهای جستجو می‌شود.

سرعت صفحه شما برای رتبه‌بندی وب‌سایت فوق‌العاده مهم است و از سال ۲۰۱۸ به‌عنوان یک عامل رتبه‌بندی توسط Google استفاده شده است. وب‌سایت‌هایی که سریع بارگذاری می‌شوند تجربه کاربری خیلی بهتری را ارائه می‌دهند. اگر بارگذاری صفحه شما زمان زیادی ببرد، برای وب‌سایت شما مشکلات بسیار زیادی را در پی خواهد داشت و نرخ پرش (Bounce Rate) بالاتری را نیز ایجاد می‌کند. نرخ پرش عاملی است که بر سئو سایت شما تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

  •  نسخه موبایل خود را فراموش نکنید

ازآنجایی‌که مردم به‌طور فزاینده‌ای از تلفن همراه خود برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند، بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای دستگاه‌های هوشمند ضروری است. در غیر این صورت نرخ پرش بالایی خواهید داشت، زیرا صادقانه بگوییم، هیچ‌کس نمی‌خواهد در وب‌سایتی بماند که برای گوشی همراهش فرمت نشده است. قالب‌بندی نادرست می‌تواند خطاهای بسیار متعددی را به وجود آورد. یک تجربه کاربری مثبت باعث می‌شود مردم بخواهند بمانند و وب‌سایت شما را کاوش کنند که باز هم نشان می‌دهد که صفحه شما با کلمه کلیدی انتخابی شما مرتبط است.

  •  از تگ‌های هدر مختلف برای تجزیه محتوا خود استفاده کنید

تگ‌های هدر برای سئو و تجزیه محتوا عالی هستند؛ بنابراین خواندن آن‌ها بسیار آسان‌تر است. آن‌ها همچنین به شما این امکان را می‌دهند که تصاویر را در بین بخش‌های متنی بدون از دست دادن هیچ‌یک از قالب‌بندی‌ها در هر طرف قرار دهید.

تگ‌های هدر یکی از بهترین راه‌ها برای اسکن کردن محتوای شما هستند و همچنین به موتورهای جستجو ایده بهتری درباره نوع اطلاعات موجود در آن صفحه را ارائه می‌دهند. آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که برای پست‌های وبلاگ، صفحات محصول، انواع خاصی از محصولات (به‌عنوان‌مثال: لباس) و غیره سرفصل‌های مختلفی ایجاد کنید. این امر باعث می‌شود افرادی که در حال جستجوی آنلاین هستند، به‌راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند.

  •  صفحه خود را به‌درستی فرمت کنید

عنوان صفحه یک عامل مهم در رتبه‌بندی جستجو است. مطمئن شوید که کلمات کلیدی مرتبط با محتوای خود را به‌عنوان بخشی از URL یک صفحه وب شامل کلماتی مانند وبلاگ، خدمات یا تماس قرار دهید. هنگامی‌که صفحات جدیدی در سایت خود ایجاد می‌کنید، مطمئن شوید که عنوان‌های توصیفی دارند (باید بیش از یک کلمه باشند). شما می‌خواهید افرادی که از طریق نتایج Google به دنبال چیزی مرتبط با آن عبارات کلیدی هستند، آن را آسان‌تر پیدا کنند.

  •  بهینه‌سازی و نوشتن توضیحات متا عالی در مورد هر صفحه وب

توضیحات متا می‌تواند ابزار قدرتمندی برای کمک به گوگل برای درک محتوای صفحه وب و سئو سایت شما باشد. برای اینکه گوگل و سایر موتورهای جستجو مانند Yahoo،Bing صفحه شما را بالاتر از صفحاتی که اصلاً توضیحات متا ندارند قرار دهد، باید از آن به‌درستی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که وقتی ابرداده یک صفحه وب (یا متاتگ‌ها) را بهینه می‌کنید، به گوگل می‌گویید که در آن صفحه وب خاص چه چیزی وجود دارد تا آن‌ها بتوانند آن را به‌طور مناسب ایندکس کنند و دریابند که آیا این وب‌سایت آنچه را که مردم به دنبال آن هستند را دارد یا خیر.

تأثیر معماری سایت در سئو آن

سئو سایت وابسته به معماری سایت نیز هست، معماری سایت چنانچه ایدئال باشد و استفاده از آن برای کاربران آسان باشد موتورهای جستجو نیز می‌توانند به‌سادگی در سایت کرال کرده و اقدام به رتبه‌بندی سایت کنند.

دلایل اهمیت معماری سایت

سئو سایت بنا به سه دلیل زیر از معماری سایت تأثیر می‌پذیرد:

  •  کرال شدن آسان

معماری سایت چنانچه به‌صورت بهینه باشد، توسط کرالرها راحت‌تر خوانده می‌شود و صفحات مربوط به‌راحتی ایندکس می‌شوند. برخی از صفحات سایت وجود دارند که از صفحه اصلی دور هستند و برای رسیدن به آن‌ها می‌بایست از چندین صفحه عبور کنیم، این صفحات به‌سختی توسط کرالرها شناسایی خواهند شد و نمی‌توان آن‌ها را ایندکس کرد. ولیکن اگر لینک‌های صفحه‌های سایت به‌درستی قرار گرفته باشند به‌راحتی توسط ربات‌های گوگل شناسایی شده و مورد خزش قرار می‌گیرند.

  • یوزر فرندلی بودن

یوزر فرندلی بودن موجب می‌شود تا کاربران به هنگام ورود به سایت شما بتوانند به‌سادگی چیزی را که می‌خواهند پیدا کنند. این حالت موجب سردرگمی کاربران سایت نمی‌شود. این کار بی‌شک بر روی سئو سایت تأثیر مثبتی خواهد گذاشت. شما می‌بایست برای داشتن یک سئو سایت موفق از همان روزهای اولیه که اقدام به راه‌اندازی سایت می‌کنید به معماری آن توجه کنید و سایت را یوزر فرندلی طراحی کنید. شما باید از دید یک کاربر به سایت نگاه کنید و به ساده‌ترین شکل ممکن اقدام به طراحی وب‌سایت بگیرید.

  •  افزایش اعتبار لینک

لینک‌دهی اگر به‌صورت اصولی و درست انجام شود و از صفحات کم‌اهمیت به صفحاتی که دارای اولویت بالایی هستند لینک دهید، اعتبار سایت افزایش پیدا خواهد کرد. همین افزایش اعتبار موجب بهبود وضعیت وب‌سایت شما در گوگل خواهد شد.

ایجاد معماری اصولی برای وب‌سایت

بهترین راه برای ایجاد یک معماری سایت اصولی استفاده از معماری سایت فلت است که نتایج بهتری را برای سایت شما به ارمغان می‌آورد و موجب تقویت سئو سایت شما می‌شود. معماری فلت به این صورت است که کاربران سایت می‌توانند با کمتر از چهار کلیک به صفحه مدنظرشان دسترسی پیدا کنند. کرالرها نیز هنگام مشاهده چنین وضعیتی سایت شما را در اولویت قرار می‌دهند.

معماری دیگری که در مقابل معماری فلت قرار می‌گیرد، معماری عمیق است، این معماری به شیوه‌ای صورت می‌گیرد که با حدود ۴ تا ۱۰ کلیک بتوانید به صفحه موردنظر در وب‌سایت دسترسی پیدا کنید. معماری فلت ازاین‌جهت دارای ارجحیت است که اعتبار صفحه‌های مهم را به‌صورت یکسان بین صفحات دیگر تقسیم می‌کند و همین امر موجب بهبود سئو سایت شما می‌شود. معماری فلت یا مسطح به اسپایدرهای گوگل این امکان را می‌دهد که بین تمام صفحات بگردند و آن‌ها را پیدا کنند.

همچنین شما می‌توانید برای بهبود سئو سایت خود، صفحات وب‌سایت را ساده نگه‌دارید. اگر شما دارای یک وب‌سایت گسترده هستید، توجه داشته باشید که سادگی آن موجب می‌شود تا کاربران بتوانند به‌راحتی از وب‌سایت شما استفاده کنند. سایت‌هایی که دارای معماری پیچیده‌ای هستند برای کاربران گیج‌کننده به نظر می‌آیند. پیچیدگی سایت موجب می‌شود که کاربر هنگام استفاده از سایت شما سردرگم شده و از آن خارج شود، همین امر یک امتیاز منفی از سوی گوگل برای شما ثبت می‌کند؛ اما هنگامی‌که معماری سایت شما ساده باشد، کاربران می‌توانند به‌راحتی در آن بچرخند و زمان بیشتری را در آن صرف کنند. ازاین‌رو امتیاز مثبتی از سمت گوگل برای سایت شما ثبت می‌شود.

از طبقه‌بندی استفاده کنید

عامل دیگری که موجب ارتقای سئو سایت شما می‌شود، استفاده از کتگوری‌ها است. استفاده از کتگوری‌ها موجب می‌شود که دسترسی سایت شما در درازمدت آسان بماند. اگر شما قصد دارید که صفحات جدیدی را به وب‌سایتتان اضافه کنید، می‌توانید از کتگوری‌ها اضافه کنید و از صفحات دیگر به آن لینک دهید. حتی اگر می‌خواهید صفحات بسیاری را راه‌اندازی کنید می‌توانید تمام آن‌ها را زیرمجموعه یک کتگوری قرار دهید.

اگر صفحات جدید را بدون داشتن یک کتگوری به وب‌سایت اضافه کنید در نهایت با یک معماری پیچیده روبرو خواهید شد. استفاده از کتگوری هنگامی‌که با یک فروشگاه آنلاین بزرگ همچون دیجی‌کالا روبرو هستیم با اهمیت استفاده از کتگوری‌ها روبرو خواهیم شد. تمام پروداکت‌ها و محصولات زیرمجموعه کتگور‌ی‌ها قرار خواهند گرفت.

بررسی ساختار URL های وب‌سایت و لینک‌های داخلی

برای داشتن یک سئو سایت خوب شما می‌بایست به بررسی صحیح بودن ساختارURL ها نیز بپردازید. ساختارURL های وب‌سایت شما باید بر اساس کتگوری‌ها تعیین شود. یک URL مناسب مطلوب است که از الگوی زیر پیروی کنند:

https://example.com/category/subcategory/keyword-keyword

همچنین شما می‌توانید تعیین کنید که URL وب‌سایت شما با کدام‌یک از اشکال زیر شروع شوند:

http

https

www

برای تنظیم این مورد شما می‌توانید از سرچ کنسول گوگل اقدام کنید فقط دقت داشته باشید که بیشتر از یک لینک برای صفحه ‌ایجاد نکنید که کرالر دچار سردرگمی شود.

معماری وب‌سایت شما با نحوه لینک‌دهی داخلی وب‌سایتتان مشخص می‌شود. شما می‌بایست از کتگوری‌ها و صفحه اصلی وب‌سایت به صفحه‌های محصولات و یا صفحه‌های زیرمجموعه لینک دهید. لینک‌های داخلی وب‌سایت فقط برای بهبود سئو سایت نیستند آن‌ها می‌توانند در پیدا کردن مسیر به کاربران کمک کنند. برای لینک‌سازی داخلی همچنین می‌توانید از متن، تصاویر، منو، ویدئوها و… نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سئو صفحات سایت با تکنیک های ساده

بررسی سه عامل مهم برای معماری سایت

لینک‌های برد کرامب، لینک‌هایی هستند که از آن‌ها برای مسیریابی استفاده می‌شود و در بالا و یا پایین سایت قرار می‌گیرند. کاربرانی که درون وب‌سایت هستند با استفاده از برد کرامب‌ها می‌توانند به‌راحتی به بخش‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند. جالب است بدانید که حتی خزنده‌های گوگل این لینک‌ها را موردبررسی قرار می‌دهند و برای آن امتیاز مثبتی در نظر می‌گیرند. برد کرامب‌ها درواقع صفحه‌ای که در آن قرار دارید را به‌صورت سلسله‌مراتبی نشان می‌دهند. این سلسله‌مراتب ممکن است بر اساس تاریخچه جستجو و یا مبتنی بر ویژگی باشند.

  •  تگ‌های کنونیکال

تگ کنونیکال یکی از دسته تگ‌های متا است که در بخش هد سایت قرار می‌گیرد. این تگ وب‌سایت شما را به خزنده‌های گوگل معرفی می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که این صفحه، بخش اصلی محتوا است. با استفاده از این تگ گوگل صفحه شما را به‌راحتی ایندکس خواهد کرد؛ اما این ایندکس شدن تضمینی نیست.

  •  استفاده از سایت مپ

سایت مپ این امکان را به خزنده‌های گوگل می‌دهد که بتوانند به‌راحتی در تمام صفحه‌های سایت شما خزش کرده و آن‌ها را شناسایی کنند. سایت مپ همچنین کتگوری‌ها، پروداکت‌ها و… را نیز برای خزنده‌ها مشخص می‌کند.

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین آگهی ها

بالا